tirsdag 3. mai 2011

Store (og kontroversielle) endringer hos Williams

sam michael2Den forventede hoderullingen hos Williams er i gang. I dag kom nyheten om at teamets tekniske direktør, Sam Michael, ikke uventet vil slutte etter at kontrakten hans utløper i høst. Det samme gjelder teamets sjefs-aerodynamiker, Jon Tomlinson. Det er altså disse to som nå må ta hovedansvaret for at årets FW33 er blitt en backmarker.

Men det største samtaleemnet i dag er imidlertid ikke at disse to skal slutte, men at Williams ansetter en av hovedmennene fra spionsaken mellom McLaren og Ferrari i 2007, Mike Coughlan, som sjefsingeniør. Den ansettelsen vil det helt sikkert bli mye bråk av, ikke minst fra Ferraris side.

Coughlan var ansatt hos McLaren, og ble dømt for å ha tatt imot og kopiert store mengder teknisk informasjon som Ferraris Nigel Stepney hadde gitt ham. FIA ga McLaren en rekordstor bot på 100 millioner dollar for spionasje, og utestengte Coughlan og Stepney fra Formel 1 i to år.

Nå er altså dommen forlengst sonet, men Ferrari kommer sikkert ikke til å se med blide øyne på at Williams lar «spionen komme inn fra kulden». Frank Williams sier på sin side at Coughlan har sonet sin straff og angrer på det han gjorde, og at han nå må få en ny sjanse. Og det er vel slik man må tenke – gjort er gjort og spist er spist. 

Williams’ styreformann Adam Parr fortalte samtidig at han også hadde tilbudt å trekke seg fra stillingen, men at dette ble avslått av de tre største eierne, Frank Williams, Patrick Head og Toto Wolff. Parr sa videre at Patrick Head ganske sikkert kommer til å trekke seg helt tilbake i løpet av 2011.

Det ble ikke sagt noe om at det er meningen at Mike Coughlan skal overta som teknisk direktør når Sam Michael formelt slutter, så det er vel sannsynlig at Williams nå er på jakt etter både en ny teknisk direktør og en ny topp aerodynamiker.

Etter det jeg har forstått skal Sam Michael heretter kun jobbe med årets modell, for å forsøke å få den til å bli så bra som mulig. Han skal ikke ha noe med utviklingen av neste års bil å gjøre, så det haster nok for Williams å få tak i de riktige folkene, slik at ikke 2012 blir enda et dårlig år for dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar