søndag 8. mai 2011

Spennende og morsomt i Istanbul

Alonso_Webber_Tyrkia 2011Tyrkias Grand Prix 2011 ble oppskriftsmessig vunnet av Sebastian Vettel. At Mark Webber sørget for at Red Bull vant dobbelt kom heller ikke som noen bombe. Men at Fernando Alonso og Ferrari skulle gi Red Bull såpass hard konkurranse var litt uventet, og absolutt en positiv overraskelse - både for Ferrarifansen og for de av oss som ønsker mest mulig fight om topplasseringene.

Hadde ikke Alonso blitt liggende så lenge bak Nico Rosbergs Mercedes i første del av løpet, kan det godt hende at han kunne gitt Vettel en ordentlig fight om seieren. Men på den annen side er det ingen som vet hvor mye Vettel hadde skrudd ned tempoet mot slutten av løpet.

Dette var årets første pallplassering for Ferrari. Med tredjeplassen i dag har Fernando Alonso faktisk fullført alle rundene i alle løpene som har vært kjørt i Istanbul. Alonsos teamkollega, Felipe Massa, har vunnet Tyrkias GP tre ganger, men denne gangen ble han bare nummer elleve – mye på grunn av trøbbel ved tre av sine fire pitstopp.

Ellers ble Tyrkias GP på mange måter en opptur for Ferrari og en nedtur for McLaren. Lewis Hamilton vant jo i Shanghai, og da virket det som om McLaren nesten var på nivå med Red Bull. Men i Istanbul klarte Hamilton bare en fjerdeplass – 40 sekunder bak Vettel, mens Jenson Button ble sjettemann – 20 sekunder lenger ned.

Nå skal det sies at Hamilton ble heftet noen viktige sekunder i ett av pitstoppene, mens Button var på en trestopp-strategi som viste seg å være feil valg. Men det forklarer likevel ikke alt. Det går fortsatt litt opp og ned for alle – unntatt Red Bull.

Mercedes-folkene var optimister før løpet startet. Nico Rosbergs P3 i kvalifiseringen tydet på at de var på rett vei. Men de klarte ikke å vise samme tempo i løpet, og en femteplass var nok en skuffelse for Rosberg. Michael Schumacher startet også lenger frem enn vanlig (P8), men var innblandet i en kollisjon med Renaults Vitaly Petrov tidlig i løpet, og måtte inn for å få en ny frontvinge.

Det endte med en tolvteplass for Schumacher, etter å ha blitt forbikjørt både til høyre og venstre utover i løpet. Det er tydelig at det er mye som ikke stemmer for den gamle mester. Etter løpet tok han attpåtil på seg mye av skylden for kollisjonen med Petrov, så  heller ikke på det området er Schumi til å kjenne igjen fra storhetstiden.

Renault har ikke helt klart å henge med i toppen etter tredjeplassene i de to første løpene. Men Heidfeld og Petrov fortsetter å plukke poeng, og med syvende og åttendeplass i dag er Renault fortsatt nummer fire i konstruktørmesterskapet – klart foran Mercedes. Men Heidfeld var ikke veldig imponert over at teamkollega Petrov presset ham av banen i et forbikjøringsforsøk. Det kunne lett ha endt med at begge hadde blitt uten poeng i dag.

De siste poengplassene i Tyrkia gikk til Toro Rossos Sebastien Buemi og Saubers Kamui Kobayashi. Det er godt kjørt, etter å ha startet fra henholdsvis P16 og P24. Men begge klarte seg med tre stopp, og tjente mye på det.

Verken Force India eller Williams viser spesielt gode takter for tiden. Force Indias bestemann, Adrian Sutil, ble bare nummer tretten, mens Rubens Barrichello ble beste Williams-fører på femtende. Triste greier, men bra for de nye teamene - som har fått et oppnåelig mål å jobbe mot.

Vettel på vei mot et nytt mesterskap?
Sebastian Vettel har vært i ledelsen i 183 av sesongens 220 runder, og leder nå førermesterskapet - 34 poeng foran Lewis Hamilton. I fjor var det ingen som ledet med mer enn 14 poeng noen ganger i løpet av hele sesongen, så dette ser lyst ut for Vettel. Men det er ennå 15 løp igjen av sesongen, så det er fortsatt mange poeng å kjempe om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar