mandag 23. mai 2011

Spanias Grand Prix i korthet

Alonso Webber Barcelona 2011Spanias GP 2011 må ha vært et av de beste løpene på på Circuit de Catalunya på mange år. Tett racing, mange “ekte” forbikjøringer, og kamp om seieren helt til siste runde.

Alonso dagens mann
Selv om Sebastian Vettel vant igjen, tett fulgt av Lewis Hamilton, var det kanskje Fernando Alonso som imponerte mest. En kjempestart fra P4 (altså på den skitne siden av banen) og rett i tet, satte hjemmepublikummet i ekstase. Helt ærlig så visste vel de fleste ikke-spanjoler at Alonso ikke hadde noen reell sjanse til seier, men moro var det så lenge det varte.

Alonso holdt stand i 17 runder, så begynte han å falle nedover i feltet. Men uansett resultat - Alonso gjorde i hvertfall et forsøk, og det skal han ha honnør for. En femteplass var nok det beste Ferrari kunne håpe på, for de henger ikke med Red Bull og McLaren for tiden. Det må være trist for Alonso å bli tatt igjen med en runde, selv om han var «best of the rest».

Egentlig regnet jeg med at Alonso ville få en drive through-straff etter at han presset seg forbi Mark Webber nedover pitlane. Webber var jo allerede i pitlane da Alonso kjørte ut, og jeg trodde ikke det var lov å kjøre i det oppmerkede feltet mellom pitlane og pitboksene. Men det ble ingen sak av det, så da er det vel lov, likevel.

Fordel Red Bull - ennå
På denne banen så vi ganske tydelig at for Red Bull er kvalifisering og race to helt forskjellige ting. I kvalifiseringen har de et klart overtak på konkurrentene fordi de kan bruke DRS også i svingene, på grunn av at bilen deres har mye bedre grep enn de andre. Dermed kan de åpne vingen før utgangen av svingene og gå på gassen tidligere enn konkurrentene.

I løpet kan de ikke bruke vingen som de selv ønsker, og dermed er mye av fordelen borte. Ett sekund til McLaren i kvalifiseringen er plutselig borte, og dermed blir det kamp igjen. Og hvis ikke Red Bull snart får KERS’en sin til å fungere, så spørs det om de kan holde seg foran stort lenger.

Webber dagens taper…
Normalt pleier den som står på pole i Barcelona også å vinne løpet, men denne gangen ble statistikken gjort til skamme. Mark Webber hadde merkelig lite å stille opp med mot både Vettel og de to McLaren-førerne, og en fjerdeplass – hele 48 sekunder bak Vettel – var ganske puslete. 2011 ser ikke ut til å bli Webbers sesong.

…eller var det DRS?
Vi så også at DRS var til liten nytte i Spanias GP. Hadde DRS-sonen startet litt tidligere på langsiden hadde den muligens fungert bedre. Da hadde kanskje Hamilton kommet forbi Vettel på ett av sine mange forsøk, og noen av de andre forbikjøringsforsøkene hadde kanskje også gått bra.

For mye DRS i Istanbul ble altså for lite DRS i Barcelona. Sånn kan jo FIA holde på å leke seg til de finner ut av det – eller gir opp hele prosjektet. Men vi fikk jo mange forbikjøringer andre steder på banen, takket være Pirellis uforutsigbare dekk.

Tre stopp av Button
Fire av de fem første hadde fire stopp, ellers var det tre stopp som var det normale. Buttons gambling på tre stopp gikk ikke helt etter planen, men en tredjeplass er han kanskje ikke så veldig misfornøyd med.

Mercedes
For en gangs skyld kom Michael Scumacher inn foran Nico Rosberg, på henholdsvis sjette- og syvendeplass. Selv om marginen bare var 0,8 sekunder og Rosberg klaget på manglende DRS, betyr det kanskje at Schumi ikke kan avskrives helt. Men på samme måte som for Ferrari så må det være pinlig for Mercedes å bli over en runde etter de beste.

Williams
Williams hadde Maldonado på P9 fra start, og det så ut som om de hadde fått på plass noen oppgraderinger som fungerte. Men i løpet gikk det like dårlig som før, og Maldonado endte på femtende.

Store forskjeller
Det er ganske interessant å se på Nick Heidfelds og Rubens Barrichellos løpsutviklinger. Heidfeld startet helt bakerst etter lørdagens «Renault-grillfest», men kom likevel i mål på åttendeplass. Og hadde løpet vart en runde til, hadde han ganske sikkert også tatt de to Mercedesene. Rubens startet fra P19 og klarte bare en syttendeplass – to runder bak vinneren. Og ingen av dem var borti noe spesielt, så det er helt klart veldig store forskjeller på bilene.

Sauber
Ellers ser Sauber ut til å være i støtet. Nykommeren Sergio Perez startet fra P12 og ble nummer ni (og tok sine første poeng), mens Kamui Kobayashi tok tiende fra P14.

Og til helga er det Monacos GP!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar