torsdag 26. mai 2011

Smånyheter før Monacos GP

brann_monaco-2011Glatt i Ste. Devote
Asfalten i svingen Sainte Devote i slutten av startlangsiden ble ødelagt av en lastebilbrann forleden, og ny asfalt er lagt i hui og hast. Nå frykter førerne at den ferske asfalten kan bli glatt – akkurat i innbremsingsen der DRS-sonen slutter. Enda en mulighet for Safety Car, med andre ord.

Protest fra Hispania?
Teamsjefen i Hispania, Colin Kolles, har hintet om at han kan komme til å legge inn protest mot konkurrenter som kjører Monacos GP med eksosinnblåsingssystemet som snart vil bli offisielt forbudt. Han mener at ettersom motorstyringsystemet som sørger for at eksosen blåses med full styrke inn i diffuseren selv om føreren slipper opp gasspedalen allerede er erklært ulovlig av FIA, så kan det ikke være lov å fortsette å bruke det. Og FIA’s Charlie Whiting er enig i tankegangen, men sier det må komme en protest før de vil vurdere saken. Kanskje resultatlista i Monaco blir like kort som den var i USA’s GP i 2005?

«The Professor» i juryen
Den firedobbelte verdensmesteren Alain Prost er førernes representant i juryen i Monacos GP.

Tre korte og en lang?
Pirelli tror ikke at supersoft-dekkene som er option i Monaco vil vare i ti runder. Så dersom noen satser på tre stopp, og tre omganger med supersoft, betyr det at de må kjøre de siste 48 rundene på prime-dekkene (soft). Kanskje noen av de som kommer til Q3 vil gamble denne gangen, og tar sjansen på å starte med de hardeste dekkene for en gangs skyld?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar