tirsdag 17. mai 2011

Mens vi venter på Spanias GP

barcelonaKommende søndag er det Spanias Grand Prix i Barcelona, et løp som i alle år har vært kjent som et av sesongens kjedeligste. Hovedårsakene til at det skjer så lite i dette løpet er at både team og førere kjenner banen ut og inn på grunn av all testingen som foregår her, samt at de fleste svingene tas i hastigheter som gjør forbikjøringer vanskelig.

De siste fire årene har det vært henholdsvis 5, 2, 3 og 2 «ekte» forbikjøringer i Spanias GP, og alle de ti siste årene har løpet blitt vunnet av den som hadde pole position. Det er faktisk en dårligere statistikk enn for Monacos GP.

Eksamen for DRS
Men i år mener mange at vi kan komme til å få se noe helt nytt – nemlig et spennende Spanias GP. Årsaken til den store optimismen ligger naturligvis i at vi i år har to nyheter i Formel 1. Kombinasjonen av uforutsigbare Pirellidekk og DRS - den bevegelige bakvingen – har gitt oss uvanlig mange forbikjøringer i de første løpene denne sesongen, og nå forventer de fleste at de samme tingene skal slå postitivt ut i Barcelona.

Det spørs vel om det er så enkelt. Men vi kan vel være enige om at dette er den virkelig store testen på om DRS er bra for Formel 1. Og fungerer DRS som forutsatt på Circuit de Catalunya, må kanskje vi som har vært kritiske til vingen gå litt stillere i dørene.

Nye dekk fra Pirelli
Men dekkene vil nok spille en stor rolle i dette løpet også. Under vintertestene på den samme banen var dekkslitasjen svært stor, og Pirelli forutså da at fire stopp ville bli det normale i en løpssituasjon. Men nå kommer Pirelli med en ny versjon av sine harde dekk, som de mener skal vare litt lenger enn de som har vært brukt hittil i sesongen. Pirelli forventer derfor at de fleste nå vil klare seg med tre stopp, også fordi temperaturen nå er høyere enn under testene.

Men med et mer slitesterkt hard-dekk vil også forskjellen mellom prime og option-dekkene bli større. Det betyr at teamene vil få flere strategier å velge mellom i dette løpet, og det er jo bra.

Mange oppgraderinger
Spanias GP er det første løpet i den europeiske delen av Formel 1-sesongen. Dette pleier derfor å være det første løpet der alle teamene kommer med sine første virkelig store oppgraderinger, og det er egentlig nå utviklingsracet starter for alvor.

Denne helga vil vi derfor se store oppgraderinger på mange av bilene. Mange prøver å kopiere Red Bull, som derfor må forsøke å holde seg et skritt foran. I Tyrkia testet de et nytt gulv og en modifisert diffuser på Sebastian Vettels bil, men alt ble ødelagt da Vettel krasjet på fredagstreningen. Men det er nok sannsynlig at Red Bull kommer til Barcelona med de nye delene på begge bilene.

McLaren hadde ingen oppgraderinger med til Tyrkia, og det var nok en av grunnene til at de ble innhentet av Mercedes og Ferrari. Men i Barcelona kommer de med flere nye ting som opprinnelig var planlagt for Istanbul, så det blir interessant å se om de er tilbake i nærheten av Red Bull igjen.

Mercedes nærmet seg toppen igjen i Tyrkia, mest på grunn av en ny bakvinge. De har flere aerodynamiske oppgraderinger klare til Barcelona, men fortsatt mangler omleggingen av eksosutblåsningen, som forventes å bli en kopi av Red Bulls.

Sauber kommer med en ny frontvinge, og mange forskjellige småendringer. De skal også fortsette å teste et nytt eksossystem, men det er tvilsomt om de vil bruke det i løpet. Williams har på sin side sagt at de kommer til å ta i bruk sitt nye eksossystem i Spanias GP, i håp om å kunne starte redningen av en hittil miserabel sesong.

Renault kommer til Barcelona med «en håndfull» aerodynamiske oppgraderinger til sin R31, og har beregnet at de til sammen vil forbedre rundetiden med 0,2 sekunder. Ikke mye, men det går i alle fall riktig vei.

Vettel mot 100
Sebastian Vettel har tatt 93 poeng på fire løp. I fjor tok det ham ni løp å få like mange poeng, og da ble han verdensmester. Blir han nummer seks eller bedre i Spanias GP får han over 100 poeng på fem løp. Kan vi håpe på litt motgang snart?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar