mandag 30. mai 2011

Heldig Vettel vant i Monaco

Monaco 2011Sebastian Vettel vant Monacos Grand Prix, etter at løpet ble rødflagget og deretter restartet med bare seks runder igjen. Fernando Alonso ble nummer to og Jenson Button nummer tre. Hadde det ikke vært for rødflaggingen – som gjorde at alle fikk muligheten til å bytte dekk – er det ikke usannsynlig at rekkefølgen i mål ville vært omvendt.

De tre i teten var nemlig på helt forskjellige dekkstrategier, noe som også var med på å gjøre løpet svært spennende. Vettel ble tvunget til å gjøre bare ett stopp, og ble dermed nødt til å kjøre nesten 60 runder på ett sett dekk. Heldigvis for ham gjorde Red Bull en feil og ga ham prime-dekk da han kom inn. Hadde han fått option – slik planen egentlig var - hadde han blitt nødt til å stoppe en gang til, og da hadde seieren vært tapt. Men flaks er det jo bra å ha i Monaco, så Vettel burde kanskje gått i Casinoet etterpå.

Ferrari passet på da Safety Car kom ut, og tok inn Alonso for sitt andre stopp. Dermed kom han ut foran Button, som var på en tre stopp-strategi. Men Button hadde med det de beste dekkene av de tre mot slutten, og så raskt som Pirelli-dekkene mister grepet når de først er utslitt, ville de siste seks rundene trolig kunne ha snudd opp ned på rekkefølgen.

McLarens største håp, Lewis Hamilton, hadde en dårlig helg i Monaco. I utgangspunktet har han kun seg selv å skylde på, for å vente til siste øyeblikk med å kjøre ut i Q3 er aldri lurt. Og hvis det er ett sted man må regne med at noe skjer, så er det i Monaco. Denne gangen krasjet Saubers Sergio Perez to minutter før Q3 var slutt, og dermed fikk Hamilton en dårlig startposisjon. Og det er jo aldri noen fordel i Monaco.

I løpet klarte han det kunststykket å komme i dommernes søkelys to ganger. Først krasjet han med Felipe Massa og pådro seg en drive through-straff, og etter restarten kjørte han på Pastor Maldonado og fikk 20 sekunders tillegg i belønning. Likevel klarte han en sjetteplass. Uten alt tullet kunne han vært på pallen.

Etter løpet var Hamilton forbannet både på dommerne og på konkurrentene, og kalte straffen for en dårlig spøk og konkurrentene for dumme. Det skaffer han seg neppe flere venner på. En av de få han omgås er faktisk Felipe Massa, som nå mener at FIA bør ta Hamilton for seg og be ham om å skjerpe seg. Og faktum er at Hamilton har vært innkalt på teppet i fem av årets seks løp for å ha vært årsak til kollisjoner. Det sier kanskje en del om Hamiltons aggresive kjørestil. Men for oss som ser på er det jo bra at noen tør satse.

Uheldigste mann i Monacos Grand Prix må vel være Pastor Maldonado, som lå an til en sjetteplass og sine første poeng i F1. Men så ble han altså påkjørt av Lewis Hamilton fem runder fra mål. Det er neppe særlig mye trøst for ham at Hamilton fikk skylden. Men teamkollega Rubens Barrichello tok niendeplassen, så nå har i alle fall Williams fått sine første poeng i år.

Forbikjøringer ble det ikke mange av i dette Monacos Grand Prix heller. DRS-sonen var som ventet alt for kort, og Pirelliene holdt mye bedre enn forventet. Dermed ble det mye av den vanlige køkjøringen i de smale gatene.

Vi bør forresten nå ha lært at Pirelli ikke har en anelse om hvor lenge dekkene deres vil holde i hvert enkelt løp. Det er etter hvert blitt ganske klart at de bare gjetter. I Monaco spådde de at fire stopp ville bli det vanligste, men i virkeligheten ville de fleste klart seg med to stopp, hadde det ikke vært for restarten. Og Vettel ville hatt bare ett dekkskift. Skivebom fra Pirelli, altså.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar