onsdag 18. mai 2011

FIA med nye eksosregler – når teamene er klare

red bull eksosAlle de store teamene, blant annet Red Bull, Renault, McLaren og Ferrari, har i år finurlige eksossystemer som blåser eksosgassene gjennom diffuseren for å øke bilens marktrykk.

Samtidig har de utviklet avansert motorstyringselektronikk som sørger for at eksostilførselen til diffuseren holdes konstant, selv om føreren slipper opp gasspedalen. På den måten unngår de at marktrykket brått blir dårligere når føreren tråkker på bremsen, og oppnår maksimalt marktrykk gjennom svingene også.

Men FIA har ikke vært spesielt glade for at utviklingen har gått i denne retningen, og i forrige uke vedtok de derfor et teknisk direktiv som definerer elektronikkstyringen av eksostrykket som en «førerkontrollert, bevegelig aerodynamisk anordning », noe som etter regelverket ikke lenger er tillatt. (Bortsett fra DRS da, men det mener jo FIA er bra for showet.)

I «Teknisk direktiv nr. 15» krever FIA at det maksimale eksostrykket som blåses inn i diffuseren når føreren slipper gasspedalen, ikke må overstige 10 % av trykket med full gass. Det å blåse eksosen inn i diffuseren er altså lov, men elektronikken som gir full effekt uansett gasspådrag skal forbys.

FIA sa først at direktivet skulle iverksettes med øyeblikkelig virkning. Dette betydde at teamene ville få det svært hektisk for å få endret motorstyringssystemene sine før Spanias Grand Prix. Men et spørsmål som også ble stilt, var hvordan FIA på en sikker og ensartet måte skulle kunne kontrollere at den nye regelen ble fulgt. Dermed gikk FIA i tenkeboksen i noen dager.

Og nå er det kommet en ny melding som forteller at innføringen av direktivet er utsatt inntil videre, og at FOTA’s Technical Working Group har fått ansvar for å finne et passende tidspunkt - som ikke favoriserer noen av teamene. Neste møte i Technical Working Group er ikke før den 16. juni, så i de tre neste løpene kan alle trygt bruke den smarte elektronikken så mye de vil.

Det er nok i første rekke Red Bull og McLaren som er kommet lengst med denne type motorstyring, og som derfor vil bli hardest rammet av et forbud. Så kanskje Ferrari og Mercedes her kan få uventet hjelp til å komme ajour?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar