torsdag 5. mai 2011

Fakta om Sving 8 i Istanbul

turn-eight-istanbulDet finnes noen legendariske svinger i Formel 1. Eau Rouge på Spa, Parabolica på Monza og 130R på Suzuka er kanskje de første man kommer på.

Men Istanbul Parks “Sving 8” (kjedelig navn, forresten) er også en sving som er i ferd med å få rykte på seg som noe utenom det vanlige. 

Og er det ikke typisk? Når Hermann Tilke for en gangs skyld klarte å tegne noe som var brukbart, så var banen på et sted i verden der ingen var interessert i Formel 1. For helgas løp kan bli siste gang en Formel 1-bil får bryne seg på denne monstersvingen, hvis ikke Bernie og tyrkerne klarer å møtes et sted mellom 13 og 26 millioner dollar..

Her er noen fakta om Sving 8:

  1. Med en lengde på 640m er denne 200-graderen den lengste svingen på noen bane denne sesongen
  2. Svingen utgjør 12 % av den totale banelengden på 5338 m
  3. Det tar 8,5 sekunder å kjøre gjennom Sving 8. Det utgjør 10 % av gjeldende banerekord (1 min 24,770 sek. fra 2005)
  4. For de fleste førerne har Sving 8 tre apexer (tangeringspunkter), og gjennomsnittshastigheten er 270 km/t
  5. Største sideveis kraft som oppnås er 5g, og 4,5g vedvarer i to sekunder. Gjennomsnitt for hele Sving 8 er 3,5g.
  6. Vertikal g-kraft (på grunn av humper) går fra +0,5g til –0,8g i første del av svingen
  7. Sving 8 står for 40 % av den totale dekkenergien på en runde. Høyre foran er det dekket som får mest juling

Kilde: Mercedes GP

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar