søndag 10. april 2011

Vettel vant i Malaysia, Hamilton og Alonso fikk straff

Vettel Malaysia 2011Sebastian Vettel tok som forventet sesongens andre seier i dag, selv om bilen hans manglet KERS i deler av løpet. Jenson Button nærmet seg riktignok på de siste rundene, men det virket som om Vettel hadde full kontroll, og bare kjørte så fort som han behøvde for å vinne.

Likevel ble det et ganske artig og hendelsesrikt løp, med mange pitstopp og mye dekkstrategi involvert. Den største overraskelsen var kanskje at det ikke ble regn, for det var vi jo nesten blitt lovet på forhånd. Og det virket som om noen av teamene også satset på regn før det første pitstoppet. Det var nok dumt av dem, slik dekkslitasjen viste seg å bli etter hvert.

KERS eller ikke KERS
Men Red Bull bør snart få orden på KERS-systemet sitt, for Mark Webber var helt uten KERS i dag, og var ganske hjelpeløs i starten. Det var også tydelig at han kunne hatt bruk for KERS senere i løpet, for det var ikke alle forbikjøringene hans som gikk like greit. I neste løp er det ikke sikkert at det holder med delvis fungerende KERS hos Red Bull, dersom de vil hindre McLaren i å vinne.

Launch control
Hjelpeløse i starten var imidlertid ikke de to Renault-førerne. Både Nick Heidfeld og Vitaly Petrov tjente mange plasser på en fantastisk god start, og blandet seg raskt inn blant tetbilene. FIA bør kanskje sjekke om Renault har satt inn en god, gammeldags launch control i bilene sine igjen?

Dagens hopp
Samtidig kan de jo sjekke om Vitaly Petrov har en take off-knapp i bilen sin, for maken til flytur er sjelden å se i Formel 1. Ikke rart at rattstammen løsnet i krasjlandingen – det var jo rene rallycrosshoppet. Kanskje Renault kan stjele litt fra Red Bull, og bruke "Renault gives you wings" i reklamen sin nå?

Mer Renault
I går lurte jeg på om vi kunne få en Renault på pallen igjen, og jammen fikset Nick Heidfeld den saken. Artig at flere enn Red Bull og McLaren er med i teten. Kanskje dette kan bli året da Heidfeld får sin første seier?

Hamilton og Alonso straffet etter løpet
Fernando Alonso hadde problemer med å få bakvingen til å åpne seg som den skulle i store deler av løpet. Som vi så endte det med at han kom for nært Lewis Hamilton i et forbikjøringsforsøk, og dermed forsvant en del av Ferrariens frontvinge. Resultat: Et ekstra pitstopp for Alonso, og muligens et skadet bakdekk for Hamilton.

For oss som så på virket dette som en normal «racing accident», men dagens dommere hadde tydeligvis en annen oppfatning av saken. Etter løpet ble nemlig Alonso idømt 20 sekunders tidstillegg for å ha forårsaket kollisjonen. Merkelig dømming, synes jeg. Og mens de var i gang ga de likegodt Hamilton samme straff for å ha gjort mer enn en retningsendring da han forsvarte seg mot Alonsos forbikjøringsforsøk.

Fordel Kobayashi
På grunn av straffen ble Hamilton flyttet ned fra syvende til åttende plass på resultatlista, mens Kamui Kobayashi rykket opp til syvende. Vel fortjente poeng til Sauber, etter tabben i Australia. For Alonso betydde 20 sekunders tidstillegg ingen ting, og han beholdt dermed sin sjetteplass.

Noen konklusjoner etter Malaysias GP:

  • Sebastian Vettel kommer til å gjøre dette til en kjedelig sesong hvis han ikke snart arver Webbers problemer. Det er nesten så jeg håper at Red Bull ikke får orden på KERS’en sin.
  • DRS og KERS er morsomst hvis ikke alle får begge deler til å fungere samtidig. Da blir løpene mindre forutsigbare, og vi får flere interessante situasjoner.
  • Ikke alle kjører best på samme type dekk. Hamilton gjorde det best med soft (option) i dag, mens Button var best på de harde dekkene (prime). Det lover godt for fortsettelsen.
  • Mercedes sliter mer enn noen har kunnet tenke seg før sesongen startet. Selv om Michael Schumacher tok sine første poeng i dag, var det i hard konkurranse med Force India. Det er med andre ord langt opp til teten.
  • Williams er blitt et bunnteam. Bilen deres er like lite driftssikker som Hispanias, og går nesten like dårlig som en Lotus. De har nok tenkt for mye på å få teamet børsnotert, og for lite på utvikling av bilen i vinter.

Malaysias GP, resultat:

1. Sebastian Vettel, Red Bull
2. Jenson Button, McLaren
3. Nick Heidfeld, Renault
4. Mark Webber, Red Bull
5. Felipe Massa, Ferrari
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Kamui Kobayashi, Sauber
8. Lewis Hamilton, McLaren
9. Michael Schumacher, Mercedes GP
10. Paul Di Resta, Force India
11. Adrian Sutil, Force India
12. Nico Rosberg, Mercedes GP
13. Sebastien Buemi, Toro Rosso
14. Jaime Alguersuari, Toro Rosso
15. Heikki Kovalainen, Lotus
16. Timo Glock, Virgin
17. Vitaly Petrov, Renault

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar