torsdag 21. april 2011

Turbo, kompressor og elektrisk drift i 2013

Adam ParrVi har lenge visst at FIA har besluttet at Formel 1 skal over på 1,6 liters firesylindrede turbomotorer fra 2013, men vi har ikke fått vite særlig mye om detaljene i vedtaket. Derfor var det interessant å lese hva Williams styreformann, Adam Parr, kunne fortelle om 2013-motorene i et intervju med Reuters her om dagen.

Turbo og kompressor
At motorene vil bli turboladede og ha KERS er jo kjent, men Parr kom med noen nye, uventede detaljer. Hvis jeg ikke misforstår den tekniske engelsken, så vil 2013-motorene ha både turbo og en slags elektrisk drevet kompressor (turbocharged and turbo-compounded). Det høres jo spennende ut.

Kraftigere KERS
KERS’en vil bli fire ganger så kraftig som i dag. (Tillatt effekt fra KERS er 80 hk i år, så det blir altså 320 hesters krafttilskudd i 2013). Total motoreffekt i 2013 vil ifølge Parr bli godt over 800 hk, og han påstår at lyden kommer til å bli fantastisk. Jeg håper det stemmer, for ellers blir det ganske trist.

Kun eldrift i pitlane
Men det mest oppsiktsvekkende Parr fortalte til Reuters, var kanskje det at bilene skal drives kun på elektrisitet når de er i pitlane. Hvis det er sant, kommer det nok til å bli protester fra flere enn Bernie og Luca di Montezemolo. «Lydløst» er jo ikke det mest positive ordet for en Formel 1-fan.

Jeg prøver å se for meg bilene som kommer trillende lydløst inn i depotet for å få nye dekk, for så å spinne ut igjen like lydløst, kun drevet av de 320 hestene fra KERS-batteriene. Det blir en helt ny opplevelse, og egentlig ganske «science-fiction». Men det kan godt hende at vi kommer til å synes at det er ganske tøft. Og så blir jo sikkert miljøfolket happy.

Ferrari er imot
Som kjent har Ferrari hele tiden vært sterkt imot de nye reglene, mens både Mercedes og Renault – som leverer motorer til halvparten av dagens Formel 1-team – er positive til endringene. Ferrari har jo aldri bygget små motorer, og de Montrezemolo sier at en firesylindret Ferrari er «absurd». Det blir interessant å se hva italienerne finner på, for regelendringen er jo vedtatt, og det er neppe noen vei tilbake.

V8 – den moderne dinosaur
Men hvis man tenker etter, så er det vel naturlig at Formel 1 går samme vei som resten av verden. De fleste bilfabrikkene går jo raskt over til mindre motorer, med en eller annen elektrisk tilleggskraft. Det skjer enten vi liker det eller ikke, og skal Formel 1 holde på bilfabrikkene, er det vel bare å tilpasse seg.

V-åttere er jo snart som dinosaurer å regne i bilverdenen, så de dør vel ut på samme måte, de også. Synd hvis Ferrari ikke oppdager det tidsnok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar