lørdag 9. april 2011

Tett kamp om pole i Malaysias Grand Prix

Red Bull Malaysia 11McLaren har virkelig begynt å utfordre Red Bull i kampen om å ha den raskeste bilen i år, for selv om Sebastian Vettel tok pole position på Sepang også, var konkurrentene mye nærmere nå enn i Melbourne.

I Australias GP var det nesten 0,8 sekunder mellom Vettel på pole og Lewis Hamilton på P2, men nå var differansen bare 0,1 sek. Og mellom Vettels P1 og Jenson Button på P4 var differansen skrumpet inn fra 1,25 til 0,33 sekunder. På P3 finner vi Mark Webber, som fortsatt virker å ha et eller annet som hemmer ham.

Lenger bak i feltet
Et godt stykke bak de fire i toppen kjemper Ferrari og Renault om å være «best of the rest», og denne gangen kan Renault glede seg over å ha fått begge bilene med i Q3. Ny pallplass i vente?

Mercedes må finne seg i å kjempe med Sauber og Toro Rosso om å komme med i Q3. Michael Schumacher måtte nok en gang se seg slått av både Nico Rosberg og Kamui Kobayashi, og må starte fra P11 for andre gang i år.

Av de ti førerne som kom med i Q3, er det faktisk bare Heidfeld som er ny. Det skjer på bekostning av Sebastien Buemi, som fikk sin Toro Rosso inn på P10 i Australia, men endte på P12 denne gangen.

Williams og Force India henger fortsatt ikke med, og førerne deres endte i «ingenmannsland» – det vil si melllom P14 og P18.

Alle får kjøre
En god nyhet er at Hispanias nye nese og frontvinge ser ut til å fungere, for begge førerne deres kom godt innenfor 107 % av bestetiden. Dette betyr at alle bilene får delta i løpet.

Australia gjentar seg
Jeg oppdaget forresten at førernes plasseringer i kvalifiseringen i Malaysias GP var utrolig lik den de hadde i Australia. De fem første på griden står på samme plass i begge løpene, og dessuten står det en Renault på P6 igjen – men med en annen fører enn sist. Michael Schumacher har som nevnt P11 i begge løpene, og Paul di Resta har gjentatt sin P14 fra Melbourne. Og fra P19 til P24 er det også helt likt Australias GP (bortsett fra at de to siste ikke fikk starte i det løpet).

Det betyr at vi har 13 av 24 førere på samme plass i kvalifiseringen i de to løpene. Det kan vel ikke ha skjedd så mange ganger før?

Pole ingen fordel?
Det kan være interessant å vite at kun ett av de fire siste løpene i Malaysia har blitt vunnet fra pole (Jenson Button i 2009). Men uansett kan vi nok se frem til en tett fight i morgen.

Malaysias Grand Prix, kvalifisering:

1. Sebastian Vettel, Red Bull, 1m34.870s
2. Lewis Hamilton, McLaren, 1m34.974s + 0.104
3. Mark Webber, Red Bull, 1m35.179s + 0.309
4. Jenson Button, McLaren, 1m35.200s + 0.330
5. Fernando Alonso, Ferrari, 1m35.802s + 0.932
6. Nick Heidfeld, Renault, 1m36.124s + 1.254
7. Felipe Massa, Ferrari, 1m36.251s + 1.381
8. Vitaly Petrov, Renault, 1m36.324s + 1.454
9. Nico Rosberg, Mercedes, 1m36.809s + 1.939
10. Kamui Kobayashi, Sauber, 1m36.820s + 1.950

11. Michael Schumacher, Mercedes, 1m37.035s
12. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 1m37.160s
13. Jaime Alguersuari, Toro Rosso, 1m37.347s
14. Paul di Resta, Force India, 1m37.370s
15. Rubens Barrichello, Williams, 1m37.496s
16. Sergio Perez, Sauber, 1m37.528s
17. Adrian Sutil, Force India, 1m37.593s

18. Pastor Maldonado, Williams, 1m38.276s
19. Heikki Kovalainen, Lotus, 1m38.645s
20. Jarno Trulli, Lotus, 1m38.791s
21. Timo Glock, Virgin, 1m40.648s
22. Jerome D’Ambrosio, Virgin, 1m41.001s
23. Tonio Liuzzi, Hispania, 1m41.549s
24. Narain Karthikeyan, Hispania, 1m42.574s

107%-grensen var 1m43.516s

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar