lørdag 16. april 2011

Red Bull i begge ender av griden i Shanghai

Mark-Webber_Malaysia-2011At Sebastian Vettel skulle ta pole i Kinas GP var vel ikke noen overraskelse, men at Mark Webber skulle ende helt nede på P18 kom vel som et sjokk for mange.

Men med lite kjøretid på siste trening, ingen fungerende KERS, og med harde prime-dekk på bilen, var Webbers tid i Q1 tre tiendeler for langsom til å komme videre. Når man vet at optiondekkene senker rundetiden med ett sekund, skjønner man at prime var et dårlig valg av Webber og Red Bull. Et utslag av for stor selvsikkerhet, kanskje?

Men hvorfor er det Webber som rammes av alle tekniske feil, dårlige beslutninger og uhell hos Red Bull, mens Vettel bare cruiser avgårde fra seier til seier? Det er nesten så man kan begynne å spekulere på sabotasje internt i teamet, for i fjor var de jo ganske jevne på alle måter.

Det meste skjedde i Q2
Jeg har aldri skjønt hvorfor enkelte venter helt til slutt med å kjøre ut for å sette en tid i en kvalifiseringsomgang. Vi ser jo rett som det er at det skjer noe uforutsett mot slutten, og uten en tidlig satt tid kan det fort bli vanskelig å komme seg videre.

I dag var det Renault som lot Nick Heidfeld sitte i garasjen og vente til det var bare tre minutter igjen av Q2, før de sendte ham ut på en avgjørende «hot lap». Da var det kanskje en skjebnens ironi at det var deres egen Vitaly Petrov som måtte parkere ute på banen med hydraulikkproblemer, og som dermed ødela hele opplegget.

Rødt flagg og bare 2 minutter igjen av Q2, og en lang kø av biler som ville ut igjen straks man fikk fjernet den døde Renaulten. Straks det ble grønt så det ut som det var selve løpet som var i gang! Felipe Massa tok innersvingen på Kamui Kobayashi og la seg først i toget, mens stakkars Heidfeld havnet langt bak i trafikken.

Resultatet av den hektiske avslutningen ble at Heidfeld ikke klarte å få til en brukbar tid, og endte på P16. Sånn kan det gå når man venter for lenge. Andre som falt ut i Q2 var Michael Schumacher (P14) og Kamui Kobayashi (P13), men det var av andre årsaker.

Ni biler på banen i Q3
Tiden Vitaly Petrov satte før bilen stoppet var imidlertid god nok til å kvalifisere ham for Q3. Men en bil som har stoppet ute på banen skal fraktes rett i Parc Ferme, og Petrov fikk derfor ikke kjøre Q3. Han starter dermed fra P10 i morgen.

Med Webber, Heidfeld og Kobayashi ute, ble det plass i Q3 både for Force Indias nykommer, skotten Paul di Resta, og begge Toro Rossoene. Det endte med P8 for den regjerende DTM-mesteren, som kilte seg inn mellom Alguersuari og Buemi på griden. En fin presang på hans 25-årsdag, og en stor fremgang for Force India.

Nico Rosberg var også tilbake i Q3, og plasserte sin Mercedes foran begge Ferrariene denne gangen. P4 tyder på fremgang for Mercedes, selv om hans teamkollega fortsatt sliter.

Men helt i toppen er det fortsatt bare McLaren-førerne som kan utfordre Sebastian Vettel og Red Bull. Denne gangen var det Jenson Button som var nærmest Vettel, mens Lewis Hamilton denne gangen måtte ta til takke med P3.

3-0 til Vettel
Det skumle er at gapet opp til Vettel igjen er blitt større. I Malaysia så det ut som om McLaren hadde nærmet seg Red Bull, men noe tyder på at Red Bull tjener på at det er kjøligere i Shanghai, slik det også var i Melbourne.

Dette er Vettels tredje pole på rad i år, og også hans tredje pole på rad i Kinas GP. Dobbelt hat-trick, kan man vel kalle det. Eller utklassing…

Rødt betyr Ferrari
Jeg stusset forresten på at McLaren-førerne hadde noen merkelige, røde kjøredresser i dag. Ferrari wannabe? Nei, det er visst bare et reklamestunt for sponsoren, Hugo Boss. Forvirrende var det i alle fall, og spesielt vakre var vel dressene heller ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar