mandag 11. april 2011

Hvorfor fikk Hamilton og Alonso straff?

I år ser det ut til at vi må venne oss til at resultatlista ikke er endelig når løpet er ferdig, men at vi må forvente at det vil komme endringer noen timer senere. I Australia var det en teknisk kontroll som avslørte feil med Saubers biler, og det er sånt som kan skje. Det tekniske reglementet skal følges, så vi må bare godta at noen blir disket når feil oppdages i etterkontrollen.

Men det som skjedde etter Malaysias Grand Prix stiller jeg meg spørrende til, for hvis det skal bli vanlig at dommerne setter seg ned etter løpet og ser på om det er skjedd ting de kan slå ned på, så blir Formel 1 lite «brukervennlig».

Alle så at Fernando Alonso fulgte Lewis Hamilton tett i flere runder, og at han slet med å komme forbi på grunn av at den bevegelige bakvingen på Ferrarien ikke fungerte. Vi så også at Alonso til slutt kom for nær Hamiltons McLaren, slik at Ferrariens frontvinge ble ødelagt. Men ingen tenkte vel at dette var noe å bråke om? Tett racing er jo det vi vil ha, og en «racing accident» har vi jo sett mange ganger før, uten at det har ført til straff. Det er jo ofte en straff i seg selv å kjøre på noen, og Alonso måtte jo i dette tilfellet inn og få en ny vinge.

Alonso krasjer med Hamilton i Malaysias GP 2011

Etter løpet var ingen av de to førerne spesielt sure på hverandre. Lewis Hamilton sa bare: «I dag var bare en av de dagene. Det er aldri bra å starte som andremann og ende på syvende, men slik er racing. Jeg tror han (Alonso) kom litt for nær meg, og når han svingte ut så klippet han meg med vingen og skadet gulvet på min bil.» Ferdig med den saken.

Alonso klaget heller ikke på konkurrenten: «Hvis den bevegelige vingen hadde fungert, så kunne jeg lett ha kjørt forbi Hamilton, men isteden ble det en hard kamp. Han forsvarte seg godt, og dessverre kom vi borti hverandre, og min vinge ble ødelagt.» Ingen protester der heller.

Så hvorfor straffe begge, når ingen av dem klaget?

Hvis vi går inn på FIA’s nettside og ser på dommerrapportene, så viser disse at Hamiltons straff ble gitt for en hendelse to minutter tidligere enn Alonsos. Det vil si at Hamiltons påståtte retningsendringer skjedde på runden før han ble påkjørt av Alonso.

Alonsos straff bygger på en rapport fra løpsleder Charlie Whiting, som er levert etter at løpet var slutt. Dommerne har sett nærmere på hendelsen, og blitt enige om at Alonso «var skyld i en kollisjon». Det er vel for såvidt riktig. Men er det ikke rart at Whiting ventet til etter løpet med å rapportere en sånn sak til dommerne? Og enda rarere er det vel at dommerne mener at dette er en forseelse som krever en såpass streng straff? Jeg har sett mange påkjørsler verre enn denne som ikke har blitt straffet, uten at noen har protestert på det.

Samtidig som FIA forsøker å få til flere forbikjøringer i Formel 1, begynner altså FIA’s egne dommere å slå hardt ned på forbikjøringsforsøk som mislykkes. Det kan bli mange endringer av resultatlistene utover i sesongen, hvis dette er nivået FIA legger seg på.

I Hamiltons tilfelle nevnes det ingen ting om noen rapport fra løpsleder, så der kan det virke som om det er Ferraris teamledelse som har protestert på Hamiltons oppførsel. Men Alonso selv har altså ikke klaget på at Hamilton hindret ham. Kan teamet virkelig ha levert inn protest uten at Alonso har visst om det?

Eller har dommerne oppdaget Hamiltons forseelse når de så på opptaket av kollisjonen med Alonso? Det er i så fall en ny måte å dømme på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar