tirsdag 19. april 2011

Hva skjer hos Williams?

Sam MichaelMange som har fulgt Formel 1 i en del år spør seg nå hva som har skjedd med gode, gamle Williams. Teamet har ikke tatt poeng i de tre første løpene i år, og i de to første fikk de ikke engang bilene i mål. Vi må faktisk helt tilbake til 1979 for å finne en like dårlig sesongstart for Williams, men den gangen var teamet ganske nytt, og hadde ennå ikke vunnet sitt første løp.

I 1979 klarte de likevel to niendeplasser og en tiendeplass på de tre første løpene, noe som ville gitt dem fem poeng med dagens system. Dermed kan man si at starten på 2011-sesongen i virkeligheten er Williams verste sesongstart noensinne.

Det positive med 1979 er at da de fikk byttet ut sin FW06 med den nye FW07 til sesongens femte løp, så vant de fem av de siste syv løpene det året. Det kommer neppe til å skje i år.

Nedtur siden 2004
Williams er et av Formel 1-sportens store team, og på 1990-tallet vant de både fører- og konstruktørmesterskapet flere ganger. Og selv etter at storhetstiden med Renault-motorer var over i 1997, holdt teamet seg blant de øverste på tabellen i mange år.

Men i 2004 startet nedturen. Juan Pablo Montoya vant Williams’ siste seier - i Brasil. Dette var også teamets eneste seier den sesongen, og de endte på fjerdeplass i konstruktørmesterskapet, med seks pallplasseringer. Siden har det stort sett bare vært elendighet og dårlige resultater for Sir Franks menn. De harde fakta er som følger:

  • 2005: 4 pallplasser og 5. plass sammenlagt
  • 2006: 0 pallplasser og 8. plass sammenlagt
  • 2007: 1 pallplass og 4. plass sammenlagt
  • 2008: 2 pallplasser og 8. plass sammenlagt
  • 2009: 0 pallplasser og 7. plass sammenlagt
  • 2010: 0 pallplasser og 6. plass sammenlagt

Men hva er det som har skjedd med de gamle mesterne?

Mange motorleverandører
Det er sikkert mange forhold som spiller inn for Williams negative utvikling, ikke minst de mange byttene av motorleverandører. Etter at Renault forlot dem har Williams kjørt med Mecacrome, Supertec, BMW, Cosworth, Toyota og så Cosworth igjen. Det betyr i snitt en ny motorleverandør annenhvert år. Bytte av motorleverandør krever mye ressurser, som sikkert kunne vært brukt på andre ting. Ofte har det vært økonomiske årsaker til byttene, og man har vært nødt til å nedprioritere det sportslige for å få endene til å møtes. Det er selvfølgelig ingen fordel.

Halvgode førere
Økonomi har også preget valg av førere hos Williams. For Sir Frank er en fører bare en del av det store maskineriet, og det er aldri aktuellt å gi etter for økte lønnskrav – selv om det betyr at han mister en kommende stjerne. Derfor ender Williams stadig opp med halvgode nykommere og førere som har passert «best før»-datoen. Og i år med brukbare førere har bilen ikke holdt mål.

Sam Michael
Og dermed er vi over på et interessant forhold som enkelte er begynt å peke på, nemlig at 2004 – året da det begynte å gå nedover for Williams – også var året da Sam Michael overtok som teknisk direktør etter Patrick Head. Michael kom til Williams fra Jordan i 1999, som løpsingeniør for Heinz-Harald Frentzen. Han steg bemerkelsesverdig raskt i gradene, og allerede i 2004 overtok han altså Patrick Heads jobb. Og etter det har Williams ikke produsert en eneste vinnerbil. Tilfeldig?

Onde tunger kan fortelle at Sam Michael ikke er noen utpreget ledertype, og at han heller ikke er noen stor teknisk ressurs. Tvert imot har han visstnok mange rare ideer, som teamet bruker mye tid og ressurser på å jobbe med, bare for å finne ut at de ikke fungerer. Flinke folk vil ikke jobbe for ham, og han nyter visstnok liten respekt både innad i teamet og i F1-miljøet. Deresom dette stemmer, er det neppe noe godt utgangspunkt for å bygge en topp Formel 1-bil.

Hva skjer nå?
Etter Kinas GP uttalte Williams’ styreformann, Adam Parr, at man nå ville vurdere nøye hva som kan og må gjøres for å styrke teamet – både på kort og lang sikt. Ingen ting er hellig, og alt skal vurderes, sa Parr. Det kan bety mange ting, blant annet det som ofte kalles «hoderulling».

Sam Michaels har på sin side sagt til Autosport at man er i full gang med å vurdere en omstrukturering av teamet, og at det også inkluderer en grundig vurdering av hans egen fremtidige rolle. På meg høres det ut som om han forbereder seg på å bli sparket, men det kan jo bety noe annet.

Men ettersom Sam Michaels kontrakt med Williams utløper etter årets sesong, er det mange som nå ser for seg at han ikke vil få fornyet tillit.

Det store spørsmålet blir da: Hvem skal Williams erstatte Sam Michael med?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar