søndag 17. april 2011

Hamilton bryter Vettels dominans

Lewis-Hamilton-Sebastian-Vettel_Kina 2011Kinas Grand Prix 2011 ble et av de mest spennende Formel 1-løpene på lenge. Her fikk vi for første gang etter at Pirelli overtok som dekkleverandør se hvordan forskjellige dekkstrategier kan innvirke på løpsutviklingen. Valg av dekk og varierende grad av slitasje skapte kontinuerlig spenning helt til mål. Her var det ikke mye dødtid. Takk, Pirelli! Dere har gjort det dere ble bedt om.

Vettels seiersrekke brutt
Forskjellig valg av dekkstrategier gjorde at Lewis Hamilton kunne passere Sebastian Vettel helt mot slutten av løpet, og sette en stopper for Vettels tilsynelatende strake vei mot sin tredje seier i år. Men når Pirelli-dekkene er utslitte så er det brått slutt på de gode rundetidene, og for Vettel var Kinas Grand Prix fire runder for langt.

Webber dagens mann…
Men det var heldigvis ikke bare dekkene som gjorde dette løpet spennende. Vettels dårlige start – uten KERS - bidro også, og ikke minst Mark Webbers oppkjøring var fascinerende å følge med på. Webber startet altså fra P18 og endte på tredjeplass, bare 2,3 sekunder bak sin Red Bull-kollega - med ett pitstopp mer! Webber er med det en god kandidat til tittelen «dagens fører».

…eller kanskje Hamilton?
Men Lewis Hamilton er også en sterk utfordrer til den tittelen. Helt frem til løpet skulle starte drev McLaren-mekanikerne og skrudde på bilen hans, etter at de først hadde fylt så mye bensin på tanken at det rant over. Likevel holdt Hamilton hodet kaldt, og gjorde en god start. Utover i løpet viste Hamilton sin vanlige, aggressive innstilling, og gjorde noen skikkelig flotte forbikjøringer av blant annet Nico Rosberg, Felipe Massa og teamkollega Jenson Button på sin vei mot seieren.

Dagens morsomste
Button gjorde også en god innsats i dag, men vil kanskje likevel bli husket mer for å ha kjørt inn i Sebastian Vettels depotrute, enn for sin fjerdeplass i løpet. Det var ganske morsomt å se hvordan Red Bull-mekanikerne iherdig viftet Button videre, for å få plass til Vettel som kom rett bak. «Beklager, men denne plassen er reservert…»

Mercedes nærmer seg
Dette er det første løpet i år der Mercedes for alvor har vært med i konkurransen. En stund var Nico Rosberg i ledelsen, og det så faktisk ut til at han kunne ha en sjanse til å vinne. Men Mercedes hadde visst prøvd å spare penger på å fylle lite bensin på Rosbergs bil, og dermed måtte han over i sparemodus. Men femteplass er årsbeste for Mercedes, og med Schumacher på syvende ser kanskje tyskerne lysere på resten av sesongen.

Feil strategi av Ferrari
Både Fernando Alonso og Felipe Massa så lovende ut i første del av løpet, men så viste det seg at begge hadde satset på to stopp. Det var en dårlig strategi, og ingen av dem klarte å henge med mot slutten. Men Massa kjørte et bedre løp enn Alonso, og var nesten 15 sekunder før ham over mål. På BBC så vi opptak av at Alonsos bakvinge åpnet seg et helt annet sted på banen enn der det var tillatt. I Malaysia åpnet den seg ikke i det hele tatt, så Ferrari må snart få kontroll på programvaren sin.

Dårlig helg for Renault
Renault hadde en dårlig kvalifisering, og det gikk ikke så mye bedre i løpet. Nick Heidfeld hadde store forventninger om å kjøre seg opp fra P16, men KERS-problemer gjorde at han endte på en svak tolvteplass. Vitaly Petrov startet fra P10 og endte på niende. Renault hadde nok sett for seg mer enn to poeng, etter to pallplasser på rad.

Jevnere enn før
I dette løpet var det langt jevnere enn vanlig. Et godt stykke ut i løpet var det bare ti sekunder mellom de ti første bilene, og da det var tretten runder igjen var det mindre enn syv sekunder mellom første og femteplass. Når så vi det sist?

Hva skal vi med DRS?
FIA hadde kortet inn på DRS-sonen og gjort den bevegelige vingen nesten ubrukelig i dette løpet. Likevel var det knapt en runde uten forbikjøringer eller forsøk på det, takket være at dekkene var i forskjellige stadier av slitasje hos mange av bilene. I tillegg var det flere biler som ikke hadde fungerende KERS, og dermed ble de enda flere variabler som spilte inn.

23 biler fullførte
Men i forhold til den tette racingen var det svært få kollisjoner, og det var ikke ofte vi så at det var nærkontakt mellom noen av bilene. Kan det være at dommerne har satt seg i respekt etter de uventede straffene de delte ut etter Malaysias GP? Det er sjelden kost at det bare er en bil som bryter et Formel 1-løp, og i dag var det faktisk et løst hjul – og ikke en kollisjon - som tvinget Jaime Alguersuari til å parkere sin Toro Rosso.

Bakerst i feltet
Heikki Kovalainen tok sekstendeplass for Lotus, foran både Saubers’ Perez og Williams’ Maldonado. Dette er første gang ett av de nye teamene har vært foran noen av de etablerte. Jarno Trullis raskeste runde var dessuten bare tre tiendedeler dårligere enn Maldonados, satt under sammenlignbare forhold - med ferske dekk helt på slutten av løpet. For Williams er vel det eneste lyspunktet denne helga at de fikk begge bilene i mål.

Konklusjon
Dette vil vi ha mer av. Synd at det er tre uker til Tyrkias Grand Prix.

Poengtabellene etter tre løp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar