søndag 24. april 2011

Et par dekkhistorier

Pirelli_softNy merking – enda en gang
Pirelli vil gjøre enda et forsøk på å forbedre merkesystemet sitt, slik at det skal bli mulig for alle å se hvilke dekk den enkelte fører kjører med til enhver tid.

Selv etter at Pirelli la på tynne linjer ytterst på option-dekkene til Kinas GP, har publikum fortsatt å klage på at dekkene er for vanskelige å skille fra hverandre.

Nå sier Pirellis direktør for motorsport, Paul Hembrey, at de fra og med Tyrkias GP vil legge mer farge på dekksidene på optiondekkene, slik at den svarte delen ikke skal overskygge merkefargen når dekket roterer.

Vi får håpe at de nå endelig får det til å fungere, men jeg synes det er rart at Pirelli ikke gjorde noen simuleringer av dette allerede før sesongen startet. Det burde ikke være så vanskelig å få testet dette med den grafiske programvaren som er tilgjengelig i 2011.

Soft og supersoft i Monaco
Pirelli har bestemt seg for å tilby de samme dekkblandingene i Tyrkias og Spanias Grand Prix som de har levert til de tre første løpene i år - det vil si variantene soft og hard.

Men til Monacos Grand Prix gjør Pirelli en vri, og kommer med supersoft og soft. De vil med andre ord allerede nå avvike fra det vanlige opplegget med å alltid ha ett trinn mellom de to dekktypene i et løp. «Medium» blir dermed fortsatt en ubrukt gummiblanding etter seks løp.

Høyfartskurver, grov asfalt og forventede høye temperaturer har fått Pirelli til å fortsette med soft og hard for Istanbul og Barcelona, mens soft og supersoft er valgt for Monaco på grunn av gatebanens dårlige feste og løpets forholdsvis lave hastigheter.

Dekktyper for de seks første løpene i år:

Pirelli-2011-race-1-6

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar