søndag 27. mars 2011

Vettel vant i Melbourne – Sauber disket

Australia GP Podium 2011Sebastian Vettel vant Australias Grand Prix som han ville, og noe annet ville vært svært overraskende etter kvalifiseringen. Vettel ledet mesteparten av løpet, og selv om Lewis Hamilton yppet seg i starten, ble McLaren-føreren aldri noen alvorlig trusssel. Etter hvert ble Hamilton også hemmet av at deler av bilens gulv løsnet og skrapte nedi asfalten. Men bilen fungerer tydeligvis bra, og McLaren ser ut til å bli Red Bulls hardeste konkurrenter.

Ingen KERS hos Red Bull
Ryktene fra i går om at Red Bull skulle bruke KERS i starten, viste seg å være falske. Red Bull hadde fjernet hele KERS-systemet etter fredagens trening, fordi de ville unngå tekniske problemer. Dette må være et lite sjokk for konkurrentene, for det så ikke ut til at mangelen på KERS hemmet Vettel nevneverdig.

DRS fungerer – litt
Løpet ble egentlig aldri særlig spennende, og mye av tiden gikk ut på å se etter om noen brukte DRS-vingen og KERS, og å myse etter merkingen på dekkene. Når det gjelder DRS kan det se ut som om vingen gjør det lettere å kjøre forbi, men at det fortsatt kreves både planlegging og dyktighet for å få det til å fungere. Det er i så fall bra, for når vi først må leve med «dirty tricks» i Formel 1, bør det ikke bare være «push to pass».

Petrov - løpets stjerne
En av de største overraskelsene i dag var nok Vitaly Petrov, som viste at Renault kan bli å regne med i år - selv uten Robert Kubica. Dette er første gang vi har en russer på pallen i Formel 1. Ikke verst for en som begynte med bilsport som syttenåring - i Lada Cup. Men jeg lurer på hva Robert Kubica kunne ha gjort med Renaults R31.

Ferrari spiser dekk
Fernando Alonso ble nummer fire, ikke så langt bak Petrov. Men Ferrari hadde problemer med å få dekkene til å holde like lenge som konkurrentene. Både Alonso og Massa hadde tre stopp i dag, mens de fleste av konkurrentene klarte seg med to.

Webber sliter
En annnen som måtte bytte dekk tre ganger, var Mark Webber, som ikke ser ut til å trives like godt som Vettel i den nye Red Bull-bilen. Han har aldri fått det til på hjemmebane, men en femteplass er for dårlig med en så overlegen bil. Webber stoppet rett etter målpasseringen, så det er mulig han også fikk tekniske problemer etter hvert.

Tabbe av Button
Jenson Button ble nummer seks. Det er sterkt, etter at han fikk en drive through-straff for å ha kuttet en sving for å komme forbi Felipe Massa. Selv om Massa presset ham hardt og ga ham liten plass, burde nok Button ha sluppet Massa forbi igjen med en gang. Men når føreren skal vente på at teamet bestemmer seg, så tar det for lang tid. Tenke sjæl…

Sauber høyt oppe…
Den største overraskelsen i dag var nok nykommeren hos Sauber, meksikaneren Sergio Perez, som bare byttet dekk en gang, og kom inn på syvendeplass i sin Formel 1-debut. Og teamkollega Kamui Kobayashi kom inn på plassen bak med to stopp, så hos Sauber lå det an til stor feiring etter løpet.

…og langt nede
Men så kom tilbakeslaget: FIA’s tekniske kontrollanter fant etter løpet ut at bakvingen på Saubers biler brøt med artikkel 3.10.1 og 3.10.2 i det tekniske reglementet. Dette handler så vidt jeg skjønner om radiusen på de tre vingeelementenes bue, og har visstnok liten eller ingen betydning for bilens prestasjoner. Men reglene skal jo følges, og dermed ble de to Sauber-førerne disket fra Australias Grand Prix.

Fordel Ferrari
Sauber har varslet at de vil anke FIAs avgjørelse, men inntil saken er endelig avgjort betyr dette at Felipe Massa rykker opp fra sin puslete niendeplass til syvende, og at Sebastien Buemi blir nummer åtte for Toro Rosso. Begge Force India-bilene får også poeng, med Adrian Sutil på niende og Paul di Resta på tiende. Det ble altså en annen nykommer enn Sergio Perez som tok poeng i sin Formel 1-debut.

Lengst bak i feltet
Bak de to Force India-bilene kom Jaime Alguersuari, som vel var skyld i at Michael Schumacher måtte bryte, etter å ha kjørt på ham i starten. Nick Heidfeld hadde et like dårlig løp som kvalifiseringen antydet, og endte på tolvte plass (d.v.s. at han egentlig ble nummer 14.) Bakerst i feltet over mål kom Jarno Trullis Lotus, noen runder foran de to Virgin-bilene.

Verken Mercedes eller Williams fikk noen av bilene sine i mål. Bad luck.

Revidert resultatliste:
1. Sebastian Vettel, Red Bull
2. Lewis Hamilton, McLaren
3. Vitaly Petrov, Renault
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Mark Webber, Red Bull
6. Jenson Button, McLaren
7. Felipe Massa, Ferrari
8. Sebastien Buemi, Toro Rosso
9. Adrian Sutil, Force India
10. Paul di Resta, Force India
11. Jaime Alguersuari, Toro Rosso
12. Nick Heidfeld, Renault
13. Jarno Trulli, Lotus
14. Jerome D'Ambrosio, Virgin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar