søndag 13. mars 2011

Spekulasjoner før sesongstart

Melbourne-startI dag skulle Formel 1-sesongen ha startet - med Bahrain Grand Prix. Men det løpet ble som kjent avlyst på grunn av innbyggernes protester mot regimet, og ikke minst på grunn av de voldelige motaksjonene fra politi og militære. At avlysingen var riktig ser vi i dag, for uroen der nede har slett ikke gitt seg - den er bare blitt overskygget av enda verre hendelser andre steder.

Dermed blir sesongens første løp Australias Grand Prix i Melbourne den 27. mars. Synd at vi må vente så lenge på å komme i gang, men vi må bare innse at det finnes viktigere ting i verden enn Formel 1. Men utsettelsen betyr at det blir to ekstra uker som kan brukes til å analysere testresultatene, og til å spekulere på hvem som har konstruert den raskeste og beste bilen i år.

Som vanlig har det vært mye hemmelighetskremmeri under testene. De beste teamene forsøker å skjule sine nyvinninger lengst mulig, mens de svakere gjør alt de kan for å få topptider som kan imponere sponsorene. I år har de nye Pirelli-dekkene ført til ekstra utfordringer under testene, og de forholdsvis lave temperaturene i Spania har heller ikke vært noen fordel. Mye er derfor uavklart når teamene pakker for å reise til Australia.

Det eneste som virker helt sikkert etter at testene er avsluttet, er at de regjerende verdensmestrene, Red Bull, blir vanskelige å slå i år også. Mye tyder på at de ikke har vist alle kortene sine ennå, og at de fortsatt har litt å gå på i forhold til konkurrentene. Både Vettel og Webber har satt imponerende rundetider, selv om de ikke har kjørt simulerte kvalifiseringsrunder, slik mange andre har gjort.

Deres nærmeste konkurrenter nå i starten ser ut til å være Ferrari, som med sin 150° Italia – eller hva de kaller den akkurat nå – ser ut til å ha fått til en bil som er både driftssikker og rask, men kanskje ikke helt på nivå med Red Bulls RB7 ennå.

Etter disse to er det litt mer usikkert. McLaren ser fortsatt ut til å ha en del jobb igjen før de kan hevde seg helt i toppen, og verken Lewis Hamilton eller Jenson Button virker særlig fornøyd med tingenes tilstand. Det kan bety at det kan gå noen løp før de kan hevde seg helt i toppen.

Mercedes GP har også slitt med farten under testene, men etter at de fikk på plass flere fungerende oppdateringer den siste uka i Barcelona, satte Michael Schumacher årets beste rundetid. Med dette er det mange som plasserer tyskerne foran McLaren på forventningsbarometeret.

Etter disse fire – som alle forventer skal være på topp i år – kommer det en rekke team som trolig må nøye seg med å kjempe om å bli «best of the rest». I denne gruppen er det flere som har satt gode tider, men som også har hatt mange problemer og dager med lite produktiv testing. Det er også fare for at de beste tidene deres er er satt med nye dekk og lite bensin ombord, for å skaffe seg mediaomtale og goodwill hos sponsorene.

Blant disse kan det se ut som om Renault det ledende teamet i øyeblikket. Det virker som om Nick Heidfeld har klart å fylle plassen etter Robert Kubica på en bra måte, slik at utviklingen av den avanserte R31-modellen ikke har stoppet opp, slik mange fryktet. Kanskje Renault kan utfordre toppteamene helt fra start?

Williams har også satt noen svært gode tider innimellom, men har også slitt med å få KERS-systemet til å fungere. Men det faktum at Rubens Barricello faktisk satte sin beste tid i Barcelona uten KERS, har fått mange til å lure på om de gamle mesterne er på vei mot toppen igjen. Deres største fiende ser ut til å være driftssikkerheten.

Toro Rosso ser også ut til å ha tatt et langt skritt forover, basert på det de har vist under testene, mens Force India ikke har imponert noen med sine rundetider. Kanskje inderne er på vei nedover igjen, etter et par lovende år?

Sauber har fått til noen gode rundetider i Barcelona, men har stort sett vært et stykke ned på lista. I fjor var de sveitsiske BMW’ene forholdsvis raske, men manglet driftssikkerhet. Kanskje de har prioritert på en annen måte i år, når de har hatt kontroll over utviklingen helt fra start?

Team Lotus sikter på å komme seg opp fra sumpen og over i midtsjiktet i år, men har slitt med mange tekniske problemer. De kan kanskje utfordre de dårligste av de etablerte teamene i år, men neppe noe mer.

Helt nederst kan vi nok forvente å finne Virgin og HRT i år også. Virgin har deltatt på testene med en ny bil, men uten å imponere. HRT rakk akkurat å vise frem den nye bilen sin før testene var over, og fikk ikke kjørt en eneste runde med den. I første omgang får nok de to bunnteamene være fornøyd om de klarer å kvalifisere seg innenfor 107%-grensen, slik at de får delta i løpene.

Slik er situasjonen, og dermed står spørsmålene i kø: Kan noen slå Red Bull? Kan Mark Webber bli verdensmester i år, eller tar Vettel tittelen på nytt? Blir Fernando Alonso deres nærmeste utfordrer, eller blir Felipe Massa Ferraris bestemann i år? Klarer McLaren å hente inn forspranget raskt nok til at Hamilton og Button kan henge med i kampen om mesterskapet? Blir Michael Schumacher mer enn en vits i år? Kan Nick Heidfeld vinne sitt første løp og føre Renault tilbake til toppen?

Ingen av disse spørsmålene vil vi få svar på i Melbourne, men da vil vi i alle fall få en litt bedre oversikt over hvor de enkelte teamene befinner seg på rangstigen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar