onsdag 23. mars 2011

McLaren tar sjanser

McLaren-MP4-26McLaren var minst ett sekund bak sine konkurrenter på de siste testene i Barcelona, og har nå valgt å droppe de mest kreative oppfinnelsene på bilen foran sesongstarten i Melbourne.

Teamsjef Martin Whitmarsh har fortalt at bilen de har sendt til Australia er en kraftig revidert MP4-26, i forhold til den de kjørte med på testene. Bilen har fått en helt nykonstruert underdel, samt at det det avanserte eksos-systemet er fjernet.

I sin første versjon hadde McLarens 2011-modell en meget spesiell løsning for å få blåst eksosgassene inn i diffuseren, men dette har altså ikke fungert som man hadde tenkt seg. Dermed har de valgt å gå tilbake til en enklere og mer konvensjonell løsning, i håp om at det skal gi dem tilbake sekundene de mangler i forhold til konkurrentene.

Dette er mildt sagt en gambling som kan få store konsekvenser, for logistikken rundt de første løpene langt borte fra Europa gjør at det blir svært vanskelig å gjøre noen forandringer på bilene på en stund. Flopper den nye versjonen også, må Button og Hamilton trolig slite med den helt til Tyrkias Grand Prix den 8. mai, før de kan få en ny oppgradering.

De ansvarlige hos McLaren er sikkert svært glade for at løpet i Bahrain ble avlyst, slik at de fikk to uker ekstra på seg til å rette opp vinterens tabber. Men det kan vise seg å være bortkastet tid likevel, for den «oppgraderte» bilen er ikke testet i praksis, og kan like gjerne være enda dårligere enn utgangspunktet.

Men dette er ikke første gang McLaren har tatt sjanser. I 2003 ga de for eksempel opp å kjøre med sin nye MP4-18, og valgte å bruke fjorårsmodellen i steden. Året etter kom de med MP4-19, som egentlig bare var en MP4-18 uten alle barnesykdommene. Dessverre var den ikke særlig mye bedre enn forgjengeren.

Jeg bare minner om at McLaren i 2004 bare ble nummer fem i konstruktørmesterskapet. Den bragden ønsker de neppe å gjenta i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar