lørdag 26. mars 2011

Interessant kvalifisering i Melbourne

Vettel Melbourne 2011Endelig er Formel 1-sesongen 2011 i gang for alvor – med Australias Grand Prix. Etter kvalifiseringen ser vi at mye er som forventet – det vil si at de fleste fortsetter der de sluttet i fjor. Men selv om kvalifisering og løp er to forskjellige ting, er det i alle fall noen team som peker seg ut – i begge ender av griden.

Etter alt å dømme er Red Bull minst like gode som vi har regnet med. Det virket som om Sebastian Vettel hadde full kontroll på konkurrentene, og bare cruiset inn til pole i dag. Etterpå hørte vi at Red Bull ikke hadde brukt KERS i kvalifiseringen, og det gjør jo Vettels tid enda mer imponerende. Teamkollega Mark Webber var nesten ni tideler etter, og må finne seg i å starte fra P3 i morgen.

For her fikk vi den første overraskelsen: Det er en McLaren som splitter de to Red Bull-bilene på griden. Det virker som om gamblingen med å gjøre store endringer på bilen etter testen i Barcelona har gitt uttelling, for Lewis Hamilton var faktisk raskere enn Webber i alle tre kvalifiseringsrundene i dag. Og dersom det stemmer at Hamiltons KERS-system ikke virket i Q3, så blir tiden han satte enda mer imponerende – selv om han var nesten åtte tideler bak Vettel. Jenson Button var nesten et halvt sekund etter sin teamkollega, men starter likevel fra P4.

Det hevdes forresten at McLarens nye eksosløsning og gulv er en blåkopi av Red Bulls konstruksjon, og ikke en retur til deres eget, konvensjonelle system, slik Martin Whitmarsh fortalte tidligere i uka.

Først på P5 finner vi en Ferrari, ikke overraskende med Fernando Alonso som fører. Han var hele 1,4 sekunder etter Vettel. Det er uventet mye, og overraskende når vi ser på testtidene fra i vinter. Felipe Massa virket helt utafor, og starter fra P8, med over to sekunder dårligere kvaltid enn Vettel.

Mercedes fikk en oppgradering av bilen i Barcelona, og satte noen svært gode tider den siste dagen mens det var tørt. Men delene fungerte ikke like bra på Albert Park, for Nico Rosberg klarte bare P7. Og Michael Schumacher fortsetter å tape for Rosberg, selv med de nye dekkene. (Men det var vel ingen overraskelse?) Bare P11 på Schumi i dag.

På P6 - mellom Alonso og Rosberg - står det en Renault. Det er ikke så veldig uventet. Men overraskelsen er at det er Vitaly Petrov som står der, og ikke Nick Heidfeld. «Quick Nick» (bare skryt?) var en stor skuffelse i dag, og han røk ut allerede i Q1. Nå har jo Heidfeld alltid vært bedre i løp enn i kvalifisering, men dette var langt under pari. Men Renault ser ut til å oppfylle forventningene fra testene, så her kan vi få flere overraskelser.

Bak disse kommer midtfeltet – som består av Sauber, Toro Rosso, Force India og Williams, anført av Kamui Kobayashi på P9 og Sebastien Buemi på P10. Sauber ser ut til å være nærmere Mercedes og Renault i år enn i fjor, mens Toro Rosso fortsatt henger litt etter.

Williams er vanskelig å bedømme så langt, fordi Rubens Barrichello gjorde en nybegynnertabbe og satte seg fast i sandfella i starten av Q2. Men ingen ting tyder på at teamet vil gjøre det noe bedre i år enn de siste årene. Det samme gjelder deres hardeste konkurrenter fra i fjor – Force India.

Lotus har gjort store investeringer – og store endringer på bilen – fra i fjor. Men dersom tidene i dag er representative for fremskrittet de har gjort, så er det meste bortkastet. Selv med Renault-motor og girkasse fra Red Bull, er de fortsatt bare såvidt foran lavkostteamet Virgin, som på sin side ikke ser ut til å ha forbedret seg nevneverdig.

Men de to sistnevnte berget seg i alle fall innenfor den gjeninnførte 107 %-regelen, og får delta i løpet i morgen. Den tredje nykommeren fra i fjor, Hispania, kom til Melbourne med en bil de ikke hadde testet, og brukte to dager på å få kjørt en runde. At de ikke klarte kvalifiseringsgrensen kom vel neppe som en overraskelse for noen. Like greit at de må stå over løpet i morgen, men det spørs hvor lenge de kan holde liv i teamet hvis de skal holde på sånn.

Oppsummering
At Sebastian Vettel er favoritt i morgen, er det vel ingen tvil om. Men mye kan endre seg når løpet starter, for da har alle bilene fulle tanker, og de ti første starter med brukte soft-dekk. Og vi vet jo at det er mye som kan skje underveis, for både Pirelli-dekkene og DRS-vingen kan gi førerne noen overraskelser. Vi så jo i dag at flere førere ble tatt på senga av at bilen slapp brått bak når de brukte DRS-vingen, samtidig som de ga gass ut av svingen. Det kan lett bli noen snurringer i morgen når vingen skal brukes «i praksis».

Et annet usikkerhetsmoment er hvor mange pitstopp det blir. Jeg hørte Vettel sa at han håpet de ville klare seg med tre stopp, mens andre har tippet på fire. Nå er det forresten uvanlig kaldt i Melbourne denne helga, i tillegg til at asfalten på Albert Park er ganske spesiell, så det er ikke sikkert dette løpet blir representativt for resten av sesongen.

Jeg håper bare at Bernies Live Timing-system fungerer i morgen, for under kvalifiseringen var det stort sett utilgjengelig. Og når kvalet var over, kom det tall fra Q2 opp på skjermen min. Det er for dårlig at systemet ikke takler belastningen allerede på kvalet. (Kan det være Alt Inn som drifter det?)

Siste: Red Bull skal visstnok ha et lettvekts KERS-system i bilen sin, som bare skal brukes under starten. Systemet er mye lettere enn et vanlig KERS-system, og er mye enklere å plassere riktig i bilen. Med dette sikrer de at de ikke taper starten, samtidig som vektfordelingen i bilen ikke ødelegges.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar