torsdag 31. mars 2011

Hispania på hugget

Hispania-2011At Hispanias blodferske og u-testede bil ikke ville klare 107 %-grensen i Melbourne kom vel neppe som et sjokk på noen. Spesielt ikke når man vet at de ble nødt til å kjøre med nesen og frontvingen fra fjorårsbilen, fordi årets versjon ikke klarte krasjtesten i første forsøk.

Men nå håper Hispania-folkene at årets frontparti skal være godkjent til Malaysias GP, og da mener de at kvalifiseringen skal ordne seg. Det spørs vel om fremgangen kommer så fort. Men faktum er at det ikke skal så store forbedringer til før de er innenfor grensen, for i Melbourne manglet Tonio Liuzzi «bare» 1,7 sekunder på å klare det. Så med en vellykket fredagstrening - og litt flaks - kan det kanskje gå. Liuzzi får bare håpe at Red Bull fortsatt sliter med å få på plass KERS i bilen sin, slik at avstanden opp til toppen ikke blir enda større.

Oppgradering i mai
I fjor kjørte Hispania hele sesongen uten å gjøre en eneste oppgradering av bilen, for det hadde de ikke penger til. I år sier teameier Jose Ramon Carabante at det ligger inne i planene at de skal komme med en ny aeropakke til Spanias GP i mai. Og da mener han at bilen skal bli raskere enn både Lotus og Virgin. Det må man kunne si er en offensiv innstilling fra en som etter manges mening er på konkursens rand.

Men helt teknisk umulig er det kanskje ikke, for det var bare 2,2 sekunder fra Liuzzi og opp til nærmeste Virgin-bil i Melbourne, og 3,2 sekunder opp til Jarno Trullis Lotus. Og både Virgin og Lotus har testet og finjustert bilene sine hele vinteren, så det kan hende de ikke har så mye mer å hente på en stund. Så hvis Hispania forbedrer seg med 1,7 sekunder i Malaysia, er det kanskje grunn for de nærmeste konkurrentene til å ta dem litt mer på alvor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar