fredag 25. mars 2011

FIA utvider DRS-sonen i Melbourne

DRS-sone Albert ParkTidligere har FIAs representanter bestemt at området der den bevegelige vingen skulle tillates brukt på Albert Park, ikke skulle starte før bilene var kommet ut på start- og målstrekka. Men på grunn av at Albert Parks eneste rettstrekning er relativ kort, har man nå besluttet å flytte punktet der vingen kan aktiveres til svingen før bilene kommer ut på rettstrekka.

Stedet der man måler avstanden mellom bilene er dermed også flyttet, og dette punktet er nå rett før sving 14 – to svinger før vingen tillates aktivert. Det betyr at sonen fra deteksjon til aktivering blir ca. 860 meter lang.

I praksis betyr dette at dersom en fører er mindre enn ett sekund bak en konkurrent når han går inn i sving 14, kan han aktivere den bevegelige bakvingen når han går inn i sving 16, som altså er siste sving ut på start- og målstrekka.

Man skulle jo tro at dette var bra for teamene, men teamsjefen hos Red Bull, Christian Horner, var ikke så veldig glad for endringen. «Jeg fikk høre det i dag», sa han. «Det var dumt, for det ødelegger alle simuleringene våre, og påvirker også girutvekslingene vi har valgt.»

Til lags åt alle kan ingen gjera…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar