tirsdag 1. februar 2011

Testing, testing…

Red Bull Valencia testDe siste dagene har teamene lansert sine 2011-modeller på løpende bånd, og i dag startet de første testene på Circuit Ricardo Tormo utenfor Valencia.

Vi skal nok ikke bry oss så alt for mye om tidene som blir prestert foreløpig, for teamene har mange forskjellige ting på kjøreplanen disse dagene.

Den største spenningen dreier seg nok om den bevegelige bakvingen vil fungere som man har tenkt seg. Det hevdes at hvis vingen oppfører seg som planlagt, og føreren bruker den på riktig måte, så vil rundetiden bli minst 0,5 sekunder bedre enn med en normal vinge. 

En annen nyhet er at KERS er tilbake igjen i Formel 1. Så vidt jeg vet kommer de fleste teamene til å kjøre med KERS, men alle har det muligens ikke på plass ennå. Ingen av fjorårets tre nykommere vil kjøre med KERS i år, først og fremst på grunn av de ekstra kostnadene det ville medført.

De nye Pirellidekkene er også et usikkerhetsmoment som må tas med i betraktning under testene, og både McLaren og Force India har valgt å kjøre i Valencia med modifiserte 2010-modeller for sammenligningens skyld.

De nye bilene som er i gang i Valencia er:

  • Ferrari F150
  • Lotus-Renault T128
  • Sauber-Ferrari C30
  • Renault R31
  • Red Bull Renault RB7
  • Williams FW33
  • Toro Rosso STR6
  • Mercedes GP W02

De som fortsatt ikke er klare med 2011-modellene er altså McLaren (lanserer 4.februar), Virgin (7. februar), Force India (10. februar) og HRT, som ikke får sin F111 klar før til den siste testen den 3. mars. Men disse fire teamene tester altså i Valencia med fjorårsbilene i mer eller mindre modifiserte utgaver.

Uansett om det foreløpig ikke er så mye å skrive om fra det som skjer i Valencia, er det i alle fall godt at Formel 1-verdenen er begynt å røre på seg igjen for alvor. Etter mine beregninger er det bare 39 dager igjen til starten går i Bahrain, så nå begynner jeg å se lyst på det.

5 kommentarer:

  1. Heeei! Kom over bloggen din på bloggere i Rana. Du må bare stå på, så kanskje du får enda flere lesere :)

    Fin blogg

    SvarSlett
  2. "Lotus-Renault T128" - dette er feil!
    -T128 er Team Lotus* sin bil, som i år bruker Renault motorer.
    Team Renault fra 2010 heter nå "Lotus Renault", og bilen heter "R31".
    *Det diskuteres fremdeles om hva Team Lotus skal hete i år, da dette er et navn de fikk låne til fjorårets sesong. Lotus har ingen interesser i "Team Lotus".

    SvarSlett
  3. Det er ikke så enkelt å holde rede på disse Lotusene, men bilen heter offisielt Lotus Renault T128 nettopp pga at Renault er teamets motorleverandør. (På samme måte som det heter Red Bull Renault RB7.) Men Renault-navnet blir jo vanligvis ikke tatt med i dagligtalen. Group Lotus er offisielt en sponsor av Renault F1 Team (selv om de nå kaller teamet Lotus Renault GP), og bilen heter derfor fortsatt Renault R31 i FIAs register. Så langt er det ingen ting som beviser at Group Lotus har overtatt Renaults 25%-andel i teamet. Når det gjelder bruk av sponsornavn er f.eks. Vodafone hovedsponsor for McLaren og Mercedes er helt ute, men bilen heter likevel McLaren Mercedes MP4-26. Når det gjelder de endelige Lotus-navnene er det vel best å avvente utfallet av rettssaken.

    SvarSlett
  4. Offisielt heter fortsatt "Team Lotus" nettopp det, inntil rettsaken avgjør om de har rett til navnet ett år til i følge leiekontrakten de har med Lotus Group. Navnet Renault har hittil ikke vært brukt i forbindelse med Team Lotus, annet enn at de har fått en motorleveranse.

    Renault vil i år hete Lotus Renault GP. Og det har tidligere vært bekreftet at Group Lotus har overtatt Renault sine andeler. Men hvor andelene ligger mht Genii vet vi jo ikke.

    Dette er ikke så vanskelig.
    Lotus fra i fjor fortsetter ett år til med både Lotus i navn og farger,om de ikke da blir kjøpt ut av kontrakten - som er det mest sannsynlige!
    Da blir det nytt navn og nye farger i såfall.

    Men vi vet at Lotus Team bruker et leiet navn.
    Og at Renault er den ekte lotus. Renault navnet ligger i FIAs register som du selv sier,og de har også bygget R31 over den suksessfulle R30.

    Derfor blir det feil om du bruker betegnelsen Renault når vi snakker om TEAM LOTUS

    SvarSlett