lørdag 5. februar 2011

Renault og McLaren er årets innovatører – foreløpig

Noe av det mest spennende ved starten av hver Formel 1-sesong, er å se om noen av teamene har funnet på noen nye, smarte løsninger som konkurrentene vil forsøke å kopiere. Eksempler på dette er Brawns, Williams og Toyotas doble diffuser i 2009 og McLarens F-duct i fjor. Dette var aerodynamiske nyvinninger som konkurrentene brukte store ressurser på å lage sine egne versjoner av i løpet av sesongen.

I år er både doble diffusere og F-duct forbudt, og teamene har selvfølgelig jobbet hardt siden i fjor for å finne noe annet som kunne forbedre bilenes aerodynamiske egenskaper. Men etter at de fleste teamene nå har vist frem sine nye biler, er det bare to team som har kommet med  noe som er skikkelig nytt og annerledes, og det er Renault og McLaren.

Renault har snudd eksosrørene på sin nye R31 forover, slik at eksosen blåses ut rett under luftinntakene i sidekanalene. Renault floorexhaustPå veien dit må den varme eksosen passere både bensintanken og KERS-batteriene, så beskyttelse mot varmen må ha vært en stor utfordring for Renault-ingeniørene.

Enden av eksosrørene er snudd bakover, og eksosen som blåses ut blir delt, slik at noe passerer forbi sidekanalen mens resten blåses under bilens gulv.

Tanken bak systemet er å sende mest mulig luft med høy energi under bilen, slik at diffuseren får mer luft å jobbe med og dermed kan skape mer marktrykk bak. Eksosen som passerer på utsiden av sidekanalen vil til slutt havne på oversiden av diffuseren, og hjelper på den måten også til med å øke marktrykket (omtrent som fjorårets «blown diffuser»). En av utfordringene er å finne balansen mellom de to luftstrømmene, slik at trykket på over- og undersiden ikke blir feil.

Renaults foroverrettede eksos er komplisert å få til, men hvis konseptet fungerer kan det bli en suksess på linje med den doble diffuseren. Det er allerede klart at flere av konkurrentene vurderer å kopiere systemet, og ryktene sier at McLaren allerede har noe tilsvarende på plass i sin nye MP4-26, som ennå ikke har vært ute på banen.

McLaren ventet helt til i går med å vise frem sin nye MP4-26 – i Berlin av alle steder. Det mest iøynefallende på den bilen er den uvanlig store akselavstanden, og ikke minst de U-formede sidekanalene. mclaren sidepodsPå samme måte som hos Renault er hensikten å føre mest mulig «ren» luft til bakre del av hovedplanet og under gulvet på bilen, til erstatning for luften som ble borte da den doble diffuseren ble fjernet.

Men hos McLaren er man fortsatt svært hemmelighetsfulle, og sier at de største nyvinningene på bilen fortsatt er skjult. De innrømmet helt åpent at den ordinære eksosløsningen som ble vist i Berlin, ikke er den de kommer til å bruke når bilen kommer på banen. Men de hintet også om at de ville komme med andre nyheter, som ingen hadde snakket om ennå.

Om noen av disse nyvinningene vil gi Renault og McLaren spesielle fordeler gjenstår å se, men det er allerede klart at mange av konkurrentene ikke har vist alle kortene sine ennå. Ross Brawn har for eksempel bekreftet at Mercedes GP fortsatt jobber med sitt eget system for å utnytte eksosen til å skape mer marktrykk. Hos Red Bull er man også helt klare på at bilen de har kjørt med på testen i Valencia bare er en interimversjon, så det er godt mulig at de også har en spesiell eksosløsning på gang.

Torsdag 10. februar starter neste testomgang – denne gangen er det i Jerez det skal foregå. Da får vi se om McLaren kommer med flere smarte løsninger, og om deres konsept virkelig er bedre enn konkurrentenes - og om konkurrentene har noe mer å vise frem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar