onsdag 9. februar 2011

Red Five i min bokhylle

Williams-Renault-FW14-1991_Nå har jeg endelig gjort alvor av en gammel drøm. Jeg har kjøpt meg en 1:18 skalamodell av en Formel 1-bil, som nå pynter opp i bokhylla.

Som bildet viser ble det Nigel Mansells Williams FW14 fra 1991/92 - også kjent som Red Five. Det burde egentlig ha vært en FW14B fra 1992 – bilen som Mansell ble verdensmester med, men den var ikke å få tak i. (Det er uansett ikke lett å se forskjell på versjonene, så det går greit.)

Modellen laget av Minichamps, som er kjent for å lage nøyaktige modeller med høy kvalitet. Og det er virkelig moro å studere detaljene. Bilen er 25 cm lang og støpt i metall, med fungerende fjæring og styring. Dekkene er av myk gummi og motordekslet kan tas av, slik at man kan studere Renaults 3,5 liters V10. Ikke noe billig plastleketøy, med andre ord.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe Ronnie Petersons Lotus 79 med JPS-reklame, eller Damon Hills Williams FW16 med Rothmans-dekor, men de var ikke å oppdrive i skala 1:18. Det kan nesten se ut for at det er blitt forbudt å selge modeller med tobakksreklame på, for Lotusen er å få kjøpt med Olympus-logoer. Men det blir liksom ikke det samme.

Men hvis de blir tilgjengelig i rett versjon senere, og til en fornuftig pris, kan det godt hende at jeg kjøper dem også. Nå er jeg kommet i gang, så kanskje det blir en liten samling etter hvert?

Det er forresten interessant å tenke på at Williams FW14 var den første vinnerbilen Adrian Newey designet, og at samme mann sto bak Red Bulls vinnerbil RB6 i fjor.

Les mer om Williams FW14 på Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar