torsdag 10. februar 2011

Ford stevner Ferrari for retten

F150x2Etter Ferraris lansering av deres nye F150 skrev jeg: «I USA assosieres navnet F150 med en stor og tung pick-up fra Ford». Det mener Ford også, og amerikanerne har derfor stevnet Ferrari for retten for misbruk av varemerket F-150.

Fords F-150 pick-up er den mest solgte bilen i USA, og Ford mener at Ferrari har (mis)brukt navnet F150 for å kunne profitere på et varemerke som Ford har opparbeidet. De mener også at Ferrari har laget en logo som er til forveksling lik Fords egen.

Jeg ser ikke helt hvordan en Formel 1-bil skal profitere på at den heter det samme som en pick-up, for som jeg var inne på etter lanseringen er det vel mer fare for at navnelikheten kan bli brukt mot Ferrari hvis det går dårlig. Men det er sikkert viktig for Ford å beskytte varemerket sitt, uansett hvem som forsøker å (mis)bruke det. Og advokatene skal jo også ha noe å leve av, især i USA.

Men jeg er helt enig med Ford når det gjelder klagen på logoen, for der har jo Ferrari nesten bare lagt på sine egne farger. Det kan umulig være en tilfeldighet. (Bildet viser Ferraris logo øverst og Fords nederst.)

Ford ba Ferrari om å gi bilen et  annet navn allerede ved lanseringen, men Ferrari har visstnok ikke svart på henvendelsen. Ford mener derfor de ikke har noe annet valg enn å trekke Ferrari for retten for å få en avklaring.

Ford krever en større sum i skadeerstatning fra Ferrari, og vil også at Ferrari skal nektes å bruke navnet F150 i USA, for eksempel på reklameartikler og i markedsføring.

Sånn kan det gå når man skal støtte sjefen og markere landets 150-årsjubileum.

Oppdatering:
Som kommentaren nedenfor kan fortelle, har Ferrari gått ut med en pressemelding der de blant annet sier at de har sendt Ford et brev der de forklarer at navnet F150 er en forkortelse for «Ferrari F150th Italia» (d.v.s. Ferraris markering av at Italia er 150 år), og at de aldri hadde tenkt å bruke navnet F150 kommersielt. Ferrari sier også at de ikke tror det er noen fare for sammenblanding av en Formel 1-bil med en bil som er kommersielt tilgjengelig, og at de ikke forstår Fords synspunkter i saken. Til slutt i meldingen lover de at de heretter vil bruke navnet Ferrari F150th Italia i alle sammenhenger.

Det betyr i så fall at de både må bytte ut plagiat-logoen og endre nettadressen www.ferrarif150.com.

Vi får vente og se om Ford kjøper unnskyldningen, og legger saken død. Det tviler jeg egentlig på.

Jeg for min del tror ikke at media og fans kommer til å bruke den omstendelige betegnelsen Ferrari F150th Italia når bilen skal omtales. Navnet F150 har nok allerede satt seg, og vil bli brukt av de fleste. Det vet nok både Ferrari og Ford.

2 kommentarer:

  1. Ferrari to call car ‘F150th Italia’ after Ford threat. But not yet official.
    http://www.f1fanatic.co.uk/2011/02/10/ferrari-renames-its-car-f150th-italia-after-ford-threat

    Se også:
    http://www.ferrarif150.com/app.html#/en/news/14

    SvarSlett
  2. Det var raskt reagert. Da får vi se om Ford blir fornøyd.

    SvarSlett