søndag 9. januar 2011

Nye regler for 2011. Del 8 – Forbikjøring i pit lane forbys

pitlane_overtakingFIA har gjort flere endringer i sportsreglementets artikkel 23, som handler om pit lane og sikkerheten der.

For det første slås det nå fast i artikkel 23.1 a) at den delen av pit lane som er nærmest banen og pit wall – «fast lane» - aldri skal være bredere enn 3,5 meter. Det betyr at mange baner må flytte skillelinjen ganske mye, og at teamenes arbeidsområde foran pitboksene - «inner lane» – blir bredere.

Videre er det kommet inn et tillegg i punkt d) som sier at «enhver bil som er kjørt fram til enden av pit lane før starten eller restarten av en trenings- eller kvalifiseringsomgang, eller enhver bil som er blitt tvunget til å stoppe ved utkjøringen under en safety car-periode, må plassere seg i kø i “fast lane” og kjøre ut i den rekkefølgen de kom dit, dersom ikke en av bilene blir uforutsett forsinket.»

Disse endringene er gjort for å hindre ulykker som følge av forbikjøringer i pitlane og ved utkjøringen fra den. I fjor var det flere tilfeller av forbikjøringer og forsøk på forbikjøring i pitlane, og FIA prøver nå å sette en stopper for dette. Når fast lane ikke er bredere enn 3,5 meter blir det ikke plass til to biler i bredden, og da blir forbikjøring umulig.

Samme artikkels punkt j) – som handler om sikkerheten når en bil slippes ut i fast lane fra et pitstopp – er også blitt forsterket. Før sto det bare at det var teamets ansvar å sjekke at en bil bare ble sluppet ut når det var sikkert, men nå er det kommet et tillegg som sier at «Teamet må også utruste seg med midler som, sett fra bilens front, gir tydelig utsikt når bilen blir sluppet ut.»  

Det var flere uhell i fjorårssesongen i forbindelse med utkjøring etter et pitstopp, og dette er en presisering fra FIA om at teamene må skjerpe seg før det skjer noe mer alvorlig.

Den siste endringen i artikkel 23 er et nytt punkt – 23.2 – som sier følgende: «Under spesielle omstendigheter kan løpsleder be om at pitlane blir stengt av sikkerhetsårsaker under et løp. I slike tilfeller kan en fører kun kjøre inn i pitlane for å få utført vesentlige og fullt ut synlige reparasjoner på bilen.»

Jeg trodde faktisk at løpsleder allerede hadde myndighet til å bestemme sånt, men det ser altså ut for at det trengs en egen bestemmelse for det.

Tidligere artikler:
Del 1 - Justerbare bakvinger
Del 2 – Vekt og vektfordeling
Del 3 – Smarte løsninger som blir forbudt
Del 4 – Førernes oppførsel på banen
Del 5 – Flere straffer å velge mellom
Del 6 – 107%-regelen er tilbake
Del 7 – Dekkreglement og straff

4 kommentarer:

  1. Hva med innkjøring til pitlane? I fjor var det jo flere nestenulykker der bla. Hammilton og ALsonso kjørte forbi der andre lå i kø innkjøringen til pitlane. Står det noe om dette?

    SvarSlett
  2. Regner med at dette dekkes av artikkel 20.3 (beskrevet i del 4): "Førerne må benytte banen til enhver tid. For å unngå tvil så er de hvite linjene er en del av banen, mens kantsteinen ikke er det. En fører vil bli vurdert å ha vært utenfor banen dersom ingen del av bilen er i kontakt med banen." For å komme forbi noen i innkjøringen må man jo utenfor kvitstripa, og det er ikke tillatt.

    SvarSlett
  3. Ja, trodde kanskje det. Men slik har det også vært før, bla. så får man ikke passere med begge hjulparene etc.. Tror kanskje det at de ikke har vært strenge nok og at det har glidd ut litt i det siste.
    Heller ikke reagerte de når M.Schum nesten kjørte ut Barichello. Den var stygg, men som jeg husker så ble det ikke reagert med noen for for straff da heller?

    SvarSlett
  4. Nei, i artikkel 20 sto det tidligere bare at "Føreren må kjøre bilen alene og uten hjelpemidler" - alle de andre punktene i artikkel 20 som jeg har nevnt i del 4 om "førernes oppførsel" er nye for 2011.
    Dommerne hadde ikke så mye å slå i bordet med tidligere. Schumacher ble riktignok flyttet ned 10 plasser på Spa for "mordforsøket" på Barrichello, men FIA dømte ham bare for "å urettmessig ha hindret bil nr. 9 under et forbikjøringsforsøk". Nå får de mer konkrete regler de kan bruke.

    SvarSlett