onsdag 5. januar 2011

Nye regler for 2011. Del 7 – Dekkreglement og straff

Pirelli dekkI 2011 tar Pirelli over dekkleveransen til Formel 1 etter Bridgestone. Avtalen mellom FIA og Pirelli gjelder for tre år.

Samtidig som de bytter dekkleverandør passer FIA på å redusere antall sett med slicks førerne får lov til å bruke per løpshelg fra 14 til 11.

De to første punktene i artikkel 25.4 i sportsreglementet lyder nå:

a) Tre sett med tørrværsdekk vil bli utlevert av FIAs tekniske delegat til hver fører for bruk i P1 og P2, to «prime» og ett «option». Kun disse tørrværsdekkene tillates brukt i disse omgangene. Ett sett «prime» skal returneres til dekkleverandøren før starten av P2, og ett sett «prime» og ett «option» skal returneres før starten av P3. Dersom en ekstra fører benyttes må han bruke dekkene som er tildelt den føreren han erstatter.

b) Åtte nye sett med tørrværsdekk, fire av hver spesifikasjon, vil bli utlevert av FIAs tekniske delegat til hver fører for bruk i resten av arrangementet. Ett sett av hver spesifikasjon må imidlertid returneres til dekkleverandøren før starten av kvalifiseringen, og tillates ikke brukt i den gjenværende delen av arrangementet.

Hver fører sitter altså igjen med tre sett prime og tre sett option-dekk til kvalifisering og løp. I tillegg har de fortsatt fire sett med intermediates og tre sett med våtdekk de kan bruke, dersom løpsleder erklærer banen for våt.

Som før er det fortsatt krav til at førerne må bruke minst ett sett av hver type tørrværsdekk i løpet, såfremt det ikke har vært brukt intermediates eller våtdekk.

Men nå er det kommet et tillegg i artikkel 25.4 punkt e) som sier: Dersom løpet blir  avbrutt og ikke kan restartes, vil tretti sekunder bli lagt til sluttiden for hver fører som ikke har brukt begge spesifikasjonene med tørrværsdekk i løpet. Imidlertid vil en fører som fullfører løpet uten å bruke begge spesifikasjonene med tørrværsdekk bli ekskludert fra resultatlista.

Det er vel tvilsomt om det siste tillegget noen gang vil bli aktuelt å bruke, men FIA har altså funnet ut at det var greit å ha en regel på plass for sikkerhets skyld.

Det vi nå kan håpe på er Pirellidekkene vil bli mindre holdbare enn Bridgestones, og at forskjellen mellom prime og option blir større enn det Bridgestone leverte. Da kan det bli mer interessante løp, og teamenes pitstopp-strategi vil bli viktigere.

Tidligere artikler:
Del 1 - Justerbare bakvinger
Del 2 – Vekt og vektfordeling
Del 3 – Smarte løsninger som blir forbudt
Del 4 – Førernes oppførsel på banen
Del 5 – Flere straffer å velge mellom
Del 6 – 107%-regelen er tilbake

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar