lørdag 22. januar 2011

Nye regler for 2011. Del 11 – Saktekjøring og vingling er forbudt

Canadian_GP_opening_lapI Sportsreglementet for 2011 er det kommet inn en ny artikkel, 30.13, som slår fast at: «Ikke på noe tidspunkt må en bil kjøre unødvendig sakte, vinglete eller på en måte som kan bli betegnet som potensielt farlig for andre førere eller andre personer. Dette gjelder enten bilen er ute på banen, i innkjøringen til pitlane eller i pitlane

Dette er en generell formulering om farlig kjøring, som kommer i tillegg til de nye punktene i artikkel 20 som jeg skrev om i del 4. Dommerne bør nå ha alle muligheter til å straffe førere som utgjør en fare for konkurrentene.

Men artikkel 30.13 har et avsnitt til, som tar for seg førere som kjører for sakte på inn-runden etter kvalifiseringen, eller på ut-runden før løpet starter. Dette har tidligere bare vært omtalt i et notat fra FIA, og har derfor vært vanskelig for dommerne å håndheve. Men etter at Lewis Hamilton stoppet ute på banen etter kvalifiseringen i Montreal i fjor med akkurat nok bensin igjen til at FIA kunne ta den obligatoriske prøven, har altså FIA tatt bestemmelsen inn i reglementet. Hamilton og McLaren slapp unna med 10 000 dollar i bot og en advarsel for «feilparkeringen». Hamilton fikk imidlertid beholde sin pole position, til konkurrentenes store irritasjon.

Nå sier den nye artikkel 30.13, andre avsnitt: «For å sikre at biler ikke kjører unødvendig sakte på inn-rundene under og etter kvalifiseringen, eller på rekognoseringsrunden når pit-utkjøringen er åpnet før løpet, må førerne holde seg under maksimumstiden som er bestemt av FIA mellom sikkerhetsbil-linjen etter utkjøringen og sikkerhetsbil-linjen før innkjøringen til pitlane. Maksimumstiden vil bli bestemt av løpsleder etter første treningsdag for hvert løp, men kan bli endret senere dersom det blir funnet nødvendig. Tiden vil normalt bli basert på 145 % av den beste tiden i P1 eller P2 på tørr asfalt

Så nå kan verken Lewis Hamilton eller andre kjøre kvalifisering med for lite bensin ombord, uten å risikere å få en straff som svir andre steder enn på bankkontoen.

En fornuftig regel på alle måter, men den burde vært unødvendig.

Tidligere artikler:
Del 1 - Justerbare bakvinger
Del 2 – Vekt og vektfordeling
Del 3 – Smarte løsninger som blir forbudt
Del 4 – Førernes oppførsel på banen
Del 5 – Flere straffer å velge mellom
Del 6 – 107%-regelen er tilbake
Del 7 – Dekkreglement og straff
Del 8 – Forbikjøring i pitlane forbys
Del 9 – Girkassene må holde i fem løp
Del 10 – Portforbud for mekanikerne

Med dette avslutter jeg gjennomgangen av de nye reglene for 2011.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar