tirsdag 18. januar 2011

Nye regler for 2011. Del 10 – Portforbud for mekanikerne

ferrari pitstopBlant de mange nye reglene som FIA har vedtatt for 2011, er vel den nye artikkel 30.19 den mest spesielle og uventete.

Regelen lyder: «Intet teampersonell som på noe vis er forbundet med driften av bilene tillates innenfor banens grenser i to sekstimersperioder, som begynner ti timer før den fastsatte starttiden for P1 og P3. Hvert team kan imidlertid få innvilget fire individuelle unntak fra dette i løpet av en mesterskapssesong

Dette vil i klartekst si at det for de fleste løpene vil være portforbud fra midnatt til klokka 06.00 på fredag og lørdag. Noen løp starter treningen klokka 11.00 på formiddagen, og da vil portforbudet bli fra 01.00 til 07.00.

Grunnen til at FIA innfører denne tilsynelatende merkelige regelen, er at mange Formel 1-mekanikere jobber døgnet rundt under løpene. Verst er det på løpene som går utenfor Europa, for da sender teamene ut færre folk, og det blir desto mer å gjøre for de som er på plass. Med 20 løp på kalenderen er det rett og slett fare for at noen kommer til å brenne seg ut. Det er også fare for at mekanikerne kan gjøre feil når de blir trette, og dette kan igjen gå ut over sikkerheten.

FIA har imidlertid lagt inn en «sikkerhetsventil», slik at det kan gjøres unntak i fire løp. Så da blir det opp til teamledelsen å vurdere når behovet for en ekstra innsats er tilstede.

Lørdagskveldene er ikke tatt med i forbudet, ganske enkelt fordi bilene da står i Parc Ferme, og mekanikerne ikke kan komme i nærheten av dem.

Tidligere artikler:
Del 1 - Justerbare bakvinger
Del 2 – Vekt og vektfordeling
Del 3 – Smarte løsninger som blir forbudt
Del 4 – Førernes oppførsel på banen
Del 5 – Flere straffer å velge mellom
Del 6 – 107%-regelen er tilbake
Del 7 – Dekkreglement og straff
Del 8 – Forbikjøring i pitlane forbys
Del 9 – Girkassene må holde i fem løp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar