tirsdag 7. desember 2010

VM i hjulskift

mercedes-pitstop2010 var den første sesongen med forbud mot etterfylling av bensin, og teamene kunne derfor fokusere på å få til raskest mulige dekkskift når bilene var inne i depotet.

Denne delen av et pitstopp var sikkert godt innarbeidet og drillet hos de etablerte teamene fra før, men mye tyder på at det har vært forskjell på hvor stor vekt man har lagt på å tilpasse seg endringene. Før var det jo bensinfyllingen som tok tid, mens det nå er dekkskiftet som er hovedoppgaven.

Mercedes raskest
Tyske Auto Motor und Sport har sett på hvem som hadde det raskeste depotmannskapet i 2010, og det viser seg at Mercedes GP vant denne konkurransen ganske klart.

Sesongens aller raskeste pitstopp var det riktignok Red Bull som hadde. Under Italias Grand Prix på Monza klarte de å bytte Sebastian Vettels dekk på utrolige 2,9 sekunder.

Men sesongen sett under ett var Mercedes de raskeste dekkskifterne. I åtte av løpene - Malaysia, Tyrkia, Tyskland, Kina, Spania, Monaco, England og Belgia - hadde tyskerne det raskeste pitstoppet. Det hjalp jo ikke mye på resultatene for Schumacher og Rosberg, men det kan jo være godt å vite foran neste sesong – dersom de får til en konkurransedyktig bil.

Red Bull nest best
Årets verdensmestre, Red Bull, kom på andreplass med fem «seire» i pitlane - Bahrain, Australia, Ungarn, Italia og Abu Dhabi.

Ferrari var raskest til å bytte dekk i tre løp, og kom dermed på tredjeplass. BMW-Sauber hadde raskeste pitstopp i to av løpene, mens McLaren litt uventet bare var raskest en gang.

Trafikklys er fremtiden
En av grunnene til at Mercedes var så raske, er at de har fått til et helautomatisk «trafikklys-system» som faktisk fungerer. De mener selv at de sparer inntil et halvt sekund på dette i forhold til å bruke en vanlig «lollipop-mann». Ferrari var – som vi husker fra i fjor - først ute med å bruke lysregulering, men har altså ikke klart å utvikle systemet like godt som Mercedes.

De aller verste
Dårligst på pitstopp i 2010 var ifølge Auto Motor und Sport Lotus, som brukte lengst tid på dekkskift i hele fem av sesongens løp. Nest verst var HRT og  Renault, med fire sisteplasser hver.

Det at Renault gjorde det så dårlig var nok litt uventet, for man skulle jo tro at de hadde såpass lang erfaring med pitstopp at de skulle gjort det bedre. Dersom de skal tilbake i toppen må de nok forbedre seg på dette punktet også, for som vi har sett flere ganger så kan et halvt sekund bortkastet i depotet bli avgjørende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar