onsdag 15. desember 2010

Nye regler for 2011. Del 1 – justerbare bakvinger

Adjustable rear wingJeg har tidligere skrevet litt om de nye tekniske regelendringene for 2011, men hittil har ingenting vært offisielt. Nå er imidlertid det endelige regelverket vedtatt av FIAs World Motor Sport Council, og vi kan ta en gjennomgang av det som vil gjelde for 2011. For å gjøre det mer lesbart og oversiktlig tenkte jeg legge ut de nye reglene i en serie artikler i tiden fremover. Her er første del.

Justerbare bakvinger
Den kanskje største og viktigste nyheten i det tekniske reglementet for 2011 er artikkel 3.18, som dreier seg om den bevegelige bakvingen. I punkt 3.18.1 står de tekniske spesifikasjonene, mens 3.18.2 er mer interessant for folk flest. (Jeg har forsøkt å oversette den engelske, juridiske teksten til forståelig norsk.)

Den justerbare vingen kan aktiveres av føreren når som helst før starten av løpet, og etter at føreren har fullført minimum to runder etter starten eller etter en periode bak sikkerhetsbilen, i den hensikt å forenkle forbikjøringen av konkurrenter.

Føreren kan kun aktivisere den justerbare vingen etter at han har fått klarsignal fra kontrollelektronikken om at den er klargjort. Klargjøring vil kun skje dersom føreren er mindre enn ett sekund bak konkurrenten ved ett av de forhåndsdefinerte stedene på banen. Systemet vil bli utkoblet av elektronikken så snart føreren bruker bremsene igjen etter at han har aktivert systemet.

FIA kan, etter å ha konsultert alle deltakerne, justere den ovennevnte tidsrammen for å sikre at den forutsatte meningen med den justerbare vingen oppnås.

Dette betyr i korthet følgende:

  • under trening og kvalifisering kan vingen fritt justeres
  • det ikke lov å justere bakvingen før det er gått to runder etter at løpet er startet
  • etter to runder kan vingen justeres, men bare etter at elektronikken har sjekket om avstanden til bilen foran er mindre enn ett sekund på forhåndsbestemte steder på banen
  • hvis føreren rører bremsene, forsvinner justeringsmuligheten

Merk at den som ligger foran ikke har noen hjelpemidler å forsvare seg med.

Jeg har tidligere sagt hva jeg mener om dette, men det skader ikke å gjenta noe av det:

Dette er en regel som er «konstruert» av folk som mener at Formel 1 må tilføres noe ekstra for å tiltrekke seg mer publikum. Jeg mener fortsatt at forbikjøringer skal komme fordi en bil er raskere enn en annen, og gjerne fordi føreren presser konkurrenten til å gjøre feil. Forbikjøring handler om å være smart og aggressiv, og om å ha gode taktiske egenskaper, og skal etter min mening ikke styres av sensorer og elektroniske kontrollsystemer.

Det er mulig vi vil få spennende situasjoner og flere forbikjøringer på grunn av den nye regelen, men jeg synes likevel det blir for mye dataspill. Jeg liker ikke at elektronikken skal bestemme hva som er lov og ikke lov, og at førerne bare må forholde seg til at systemet gir dem klarsignal.

Fernando Alonso hadde sikkert hatt nytte av en slik justerbar bakvinge for å komme seg forbi Vitaly Petrov i Abu Dhabi, men jeg synes likevel ikke det hadde vært rettferdig om han hadde hatt det.

6 kommentarer:

  1. Eller for å komme seg forbi Massa, når teamordre skal utføres :)

    SvarSlett
  2. Ja, det blir enklere å ordne sånne problemer også med en justerbar bakvinge...

    SvarSlett
  3. Helt enig, det er blir for mye ekstra tullerier.
    KERS er jeg også helt motstander av, og det vil igjen bli brukt til å forsvare seg.

    SvarSlett
  4. Dette er bare tulleting. Gjør heller noe med banedesign for å gjøre det mer mulig med forbikjøringer. Vi ønsker ikke Flåklypa inn i F1

    SvarSlett
  5. Da er ikkje store endringer,får håpe da blir meir spennende å sjå på løpa no
    Da har jo vert ganske kjedeligt dei fleste løp.
    Den som har Pole vinner stort sett

    SvarSlett
  6. Det spørs hva man mener med spennende. Er man interessert og følger med, så blir nok løpene oftere spennende. Etter at Ferrari/Schumacher-perioden var over, har det bare blitt mer spennende for hver sesong. Og i fjor var det faktisk bare 8 løp som ble vunnet fra pole, så det du sier stemmer ikke helt.

    SvarSlett