torsdag 30. desember 2010

Nye regler for 2011. Del 4 – Førernes oppførsel på banen

Barrichello-Schumacher-Ungarn2010Før jul tok jeg for meg de viktigste reglendringene i det tekniske reglementet for 2011, og nå er turen kommet til sportsreglementet.

Som tidligere nevnt er forbudet mot teamordre nå fjernet fra artikkel 39.1 i sportsreglementet, og FIA henviser i steden til artikkel 151c i the International Sporting Code, som sier at enhver handling som kan bringe sporten i vanry er forbudt. Men når FIA ikke brukte noen av disse reglene mot Ferrari etter Hockenheim i år, så er det vel ikke mange som blir skremt av denne trusselen lenger.

En større nyhet er kanskje tilføyelsene i artikkel 20, som nå er utvidet med følgende punkter:

20.2  Manøvrering som kan være til hinder for en konkurrent, som f.eks. mer enn ett retningsskifte for å hindre forbikjøring, bevisst pressing av en bil ut av banen eller andre unormale retningsendringer, er ikke tillatt. 

Jeg sier bare: Hørte du det, Michael Schumacher?

20.3  Førerne må benytte banen til enhver tid. For å unngå tvil så er de hvite linjene er en del av banen, mens kantsteinen ikke er det. En fører vil bli vurdert å ha vært utenfor banen dersom ingen del av bilen er i kontakt med banen. Dersom en bil forlater banen kan den komme inn på banen igjen, men bare hvis det er trygt, og uten at føreren oppnår en fordel.

Mange vil nok si at det er på tide at denne regelen kommer, for Formel 1 er vel snart den eneste motorsportsgrenen der man har tatt lett på at førerne kjører utenfor banen for å  oppnå fordeler.

Det har vært alt for enkelt å kutte svinger i Formel 1 uten å bli straffet. Tenk f.eks. på Mark Webber mot Nico Hülkenberg på Monza i år. Hülkenberg kjørte rett fram i sjikanen flere ganger, og Webber kom ikke forbi. Likevel ble ikke Hülkenberg straffet, og fikk derfor en fordel av å kjøre utenfor banen.

Ellers er det flere baner som har svinger der førerne helt bevisst kjører på feil side av kantsteinen for å spare tid, så det blir interessant å se om dommerne kommer til å bruke denne regelen aktivt. I så fall blir det nok mye sutring blant førerne.

20.4  Så snart en bil blir tatt igjen med en runde av en raskere bil, skal føreren slippe forbi den raskere bilen ved første mulige anledning. Hvis han ikke gjør det skal det vinkes med blå flagg for å gi beskjed om at han må slippe den raskere bilen forbi. En fører som ignorerer blått flagg vil bli rapportert til dommerne.

Hvis jeg forstår dette rett skal det ikke lenger viftes med blåflagg i tide og utide, men bare dersom føreren som blir tatt igjen ikke slipper den raskere bilen forbi så snart det er praktisk mulig. Det høres jo fornuftig ut, men det spørs om det vil fungere.

Jeg synes alle de tre nye punktene virker fornuftige, men det gjenstår å se om dommerne kommer til å håndheve dem.

Tidligere artikler:
Del 1 - Justerbare bakvinger
Del 2 – Vekt og vektfordeling
Del 3 – Smarte løsninger som blir forbudt

1 kommentar:

  1. Disse reglene er stort sett som før, men pressiseres og det er veldig bra. Nå gjennstår det aller viktigste. At dommere dømmer konsekvent etter reglene, likt for alle...

    SvarSlett