søndag 19. desember 2010

Nye regler for 2011. Del 3 – Smarte løsninger som blir forbudt

maclaren bakvingeDet tekniske reglementet for 2011 inneholder ingen store overraskelser. Det har lenge vært kjent at FIA ville forby smarte ting som har vært tillatt i år, for eksempel doble diffusere, F-ducts og en del andre aerodynamiske triks. Her er noen av detaljene:

Lange halefinner forbys
I artikkel 3.9 sier FIA nå at ingen deler av karosseriet som befinner seg mellom 50 og 330 millimeter foran bakhjulenes senterlinje kan være mer enn 730 millimeter over det såkalte referanseplanet (d.v.s. karosseriets laveste punkt). Dette begrenser lengden og høyden på finnen på motordekselet, som vi har sett at flere team stadig har forlenget til det ekstreme. Denne «haifinna» har også gitt plass til luftkanalen for F-ducten. Men nå kan finna altså ikke strekke seg helt til spoileren, noe som vil gjøre det vanskelig å få F-ducten til å fungere. Det er også poenget med regelen – at F-ducten og lignende arrangementer skal vekk.

Hull i bakspoileren forbys
I artikkel 3.10 er det en rekke punkter som handler om karosseriet bak bakhjulenes senterlinje. Punktet er svært teknisk og veldig detaljert, så jeg dropper å gå i dybden her. Det viktigste er at FIA nå forbyr det meste av «slots» elller hull i bakspoileren, for å gjøre det enda vanskeligere å oppnå effekten av F-duct eller andre former for vingekonstruksjoner som automatisk får mindre luftmotstand i høyere hastigheter.

Doble diffusere og eksosblåste diffusere forbys
Først kom den doble diffuseren, med en lang krangel om lovlighet og beskyldninger om juks. Deretter kom noen team med en løsning der eksosen også ble sendt gjennom diffuseren, for å oppnå enda større effekt. Med de nye reglene som er kommet i artikkel 3.12.9 og 3.12.10 blir disse hullene bokstavelig talt tettet, og diffuserne som har kostet teamene store penger å utvikle kan bare kastes på skraphaugen.

Førerbetjent F-duct forbys
Selv om FIA med regelendringene i artikkel 3.9 og 3.10 effektivt har tatt livet av F-ducten slik vi kjenner den, har de tatt inn et ekstra punkt om førerbetjente aerodynamiske deler i artikkel 3.15. Regelen sier at med unntak av den bevegelige bakvingen som er beskrevet i artikkel 3.18 er ethvert annet system, innretning eller prosedyre som benytter – eller som mistenkes å benytte – førerens bevegelser i hensikt å endre bilens aerodynamiske karakteristikk forbudt. Det er nok for å sikre seg mot nye overraskelser senere at FIA kommer med denne presiseringen.

Aerodynamiske felger forbys
I 2008 hadde noen team statiske, aerodynamiske hjulkapsler, som ble forbudt. Før 2009-sesongen ble det innført at felgene skulle homologiseres, men likevel klarte Ferrari å konstruere felger med et spesielt aerodynamisk design. Nå forsøker FIA på nytt å innføre restriksjoner på felgdesignet, og artikkel 12.4.6 sier at det maksimale arealet av felgens område mellom 120 og 270 mm fra senter som kan være tildekket, er 24.000 mm2. De som har regnet på det mener at dette i praksis vil bety at eikene på en felg med ti eiker bare kan være 16 mm brede. Det blir spennende å se hva de smarteste får ut av dette.

Dette er bare noen av de tingene som blir forbudt i 2011. Det er mange andre ting som også forbys eller som blir strengere definert, men som gjelder områder de færreste av oss har noe forhold til. Disse endringen har jeg foreløpig valgt å hoppe over, så får jeg se om det blir tid til å komme tilbake til dem senere.

Tidligere artikler:
Del 1 - Justerbare bakvinger
Del 2 –Vekt og vektfordeling

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar