fredag 17. desember 2010

Nye regler for 2011. Del 2 – vekt og vektfordeling

Red-Bull-teknisk-kontrollArtikkel 4 i FIAs tekniske reglement for Formel 1 handler om vekt. For 2011 er det to viktige endringer på dette området.

Det ene er at minimumsvekten nok en gang økes, slik at bilene nå må veie minst 640 kilo. Dette er som vanlig inklusive fører, men uten drivstoff.

Den andre endringen er en særregel som kun gjelder for 2011, og er en spesiell bestemmelse om vektfordeling. Artikkel 4.2 sier nemlig at vekten på for- og bakhjulene ikke må være mindre enn henholdsvis 291 kg og 342 kg til enhver tid under treningsomgangene. Dersom det skal foretas kontroll og bilen ikke har tørrværsdekk påmontert, skal veiing skje med et sett tørrværsdekk valgt ut av FIAs tekniske delegat. 

Hovedgrunnen til at vektgrensen settes opp enda en gang, er at FIA vil gjøre det mer attraktivt for teamene å bruke KERS. Bilene har større bensintanker nå enn sist man kjørte med KERS, og det gjør det vanskeligere å plassere batteriene der man helst vil ha dem. Dessuten medfører batterier og elektronikk også noen kilo i ekstra vekt. Nå blir det mulig å kompensere for dette. Samtidig gjør høyere minimumsvekt at store og tunge førere ikke straffes like hardt som før.

Den nye bestemmelsen om vektfordeling er noe teamene selv har bedt om, for å unngå å komme i samme situasjon som i år. Da endret Bridgestone litt på dekkenes egenskaper før sesongen startet, og noen av teamene måtte bruke masse penger på å tilpasse bilenes vektfordeling til endringene.

I 2011 blir det som kjent helt nye dekk fra Pirelli, og det ville vært stor fare for å komme i en lignende situasjon. Med den nye regelen vil alle teamene stille likt når det gjelder vektfordeling. Man unngår at noen har flaks og treffer med en gang, mens andre bommer og må gjøre kostbare endringer etter sesongstart. Det høres fornuftig ut.

Les også: Nye regler for 2011. Del 1 - justerbare bakvinger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar