søndag 12. desember 2010

1,6 liter, fire sylindre, turbo og KERS fra 2013

FIA-logo-2Sist fredag hadde FIAs World Motor Sport Council et møte i Monaco, der de blant annet banket gjennom det overskriften forteller, nemlig at dagens 2,4 liters V8-motorer fra og med 2013 skal byttes ut med 1,6-liters firesylindrede turbomotorer, supplert med KERS. Motorene skal ha høytrykks bensininnsprøyting, og vil ha turtallssperre på 12 000 omdreininger.

Omleggingen av motorspesifikasjonene gjøres av flere grunner. For det første ønsker FIA å vise at Formel-1 går i en mer miljøvennlig retning, og for det andre har flere av bilfabrikkene satt en slik omlegging som en forutsetning for at de skal vurdere å delta i sporten. Blant annet har VAG-gruppen, som eier både VW, Audi og Porsche, vært sentrale i utformingen av de nye spesifikasjonene.

Men både Mercedes og Ferrari har av naturlige årsaker kjempet mot endringen, fordi de mener de er altfor drastiske. De har hatt støtte fra Bernie, som typisk nok mener at det er bortkastede penger å utvikle nye motorer når de gamle fungerer helt utmerket.

FIA lover at bensinforbruket vil gå ned med 35% med de nye motorene, men at ytelsen likevel vil bli den samme som med dagens v-åttere fordi det skal hentes mer effekt ut av KERS-systemet.

Mange vil sikkert rynke på nesen og synes at det høres puslete ut med 1,6-liters motorer, selv om de skal ha turbo. Men i den forrige turbo-æraen på 1980-tallet var jo volumet begrenset til 1,5 liter, og jeg kan ikke huske at det var noe puslete over Formel 1 den gangen. BMW hadde for eksempel en rekkefirer som leverte 900 hester ved 11 500 omdreininger (og enda mye mer i kvalifiseringen), så det blir sikkert bra i 2013 også.

Den gangen var vel 12 000 omdreininger på grensen av det forsvarlige, mens et sånt turtall i dag er rene sparemodus på en racingmotor. Derfor har FIA også bestemt at det i 2013 bare blir lov å bruke fem motorer per sesong, og at antallet allerede året etter skal reduseres til fire.

Teamordre tillatt (eller ikke)
Etter Ferraris opptreden på Hockenheim i sommer oppdaget FIA at forbudet mot teamordre ikke var så enkelt å håndheve på en praktisk måte. Derfor valgte man å gjøre det enkelt for seg selv, og WMSC har nå ganske enkelt strøket dette punktet fra regelverket. I steden mener man at forbudet mot å gjøre ting som kan bringe sporten i vanry skal kunne anvendes ved denne typen hendelser i ettertiden.

Det skremmer neppe Ferrari fra å fortsette å gjøre dumme ting når det passer dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar