mandag 29. november 2010

Tekniske endringer i 2011

F1-flaggNå er en lang og spennende sesong over, og det er på tide å begynne å se fremover til den neste. Som vanlig blir det ganske store endringer i det tekniske reglementet, og her er de viktigste tingene.

For det første blir den doble diffuseren nå forbudt. Det samme gjelder den såkalte F-ducten, som mange av teamene har videreutviklet helt frem til det siste løpet i år. Nå kan de altså bare kaste alt på skraphaugen, og begynne på nytt.

Nytt i 2011 blir som de fleste vet at Pirelli skal overta som dekkleverandør, med de utfordringene det kan føre med seg for konstruktørene. I tillegg har FIA bestemt at det skal bli tillatt med justerbare bakvinger for å gjøre forbikjøringer enklere, noe ikke alle er like glade for. Som vanlig er reglene uklare, og det ligger an til at ulike tolkninger kan føre til krangler i starten av sesongen.

En annen kontroversiell teknologi er KERS, som kommer tilbake i 2011. Dette var det Ferrari som presset på for å få FIA til å gjeninnføre, og mange av de andre teamene er svært lite glade for denne beslutningen.

Team som Renault og Red Bull brukte ikke KERS i 2009, men nå har de neppe noe valg dersom de ønsker å hevde seg i toppen. Det blir nok verre for de små teamene, som med KERS får ekstrautgifter som de helt sikkert kunne ha klart seg uten. Det er snakk om bortimot 100 millioner per team - for en endring som egentlig ikke tilfører sporten noe som helst. Ikke ser vi det og ikke skjønner vi vitsen.

For å gjøre KERS litt mer attraktiv blir bilenes minimumsvekt nok en gang øket, denne gangen til 640 kilo. Dessuten har FOTA besluttet at vektfordelingen skal være mellom 45,5 og 46,5 % på forakselen. Dette skal begrense muligheten for at et team som velger å droppe KERS skal  kunne bli konkurransedyktig, i tillegg til at det gjør det vanskeligere å justere for endringer som Pirellidekkene tilfører.

Jeg synes det er merkelig at FIA stadig innfører nye, kostbare endringer, samtidig som de snakker om at Formel 1 er blitt altfor dyrt. Nå har vi hatt en ekstremt spennende sesong, som ikke ble avgjort før i det siste løpet. Likevel kommer FIA med en rekke regelendringer – som neppe kommer til å tilføre annet en krangel og problemer – under dekke av at de prøver å gjøre sporten mer spennende.

Det de ganske sikkert oppnår, er at forskjellen mellom de rike og «fattige» teamene blir enda større. Og for å markere forskjellen enda tydeligere gjeninnfører man altså 107%-regelen i kvalifiseringen. Skal vi tippe at et par team forsvinner i løpet av 2011?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar