torsdag 25. november 2010

Mer spenning med Pirelli?

Pirelli dekkDet virker som om teamene stort sett er fornøyd med de nye dekkene Pirelli leverte til testen i Abu Dhabi i forrige uke. Pirelli sier selv at dataene de har fått fra teamene stemmer bra med det de selv opplevde da de gjorde sine egne tester med Toyotas 2009-modell.

Det man hører fra teamene er blant annet at Pirellis fordekk er litt sterkere enn bakdekkene, i forhold til Bridgestones dekk. Tidligere kunne teamene ha tatt hensyn til dette og flyttet mer vekt forover på bilene. Men gjennom diskusjoner i FOTA er man blitt enige om at vekten på forakselen skal være 45%, så dermed må konstruktørene gjøre andre grep for å veie opp for endringen i dekkenes egenskaper.

En annen ting teamene oppdaget under testen i Abu Dhabi var at dekkslitasjen er ganske mye større med Pirellis dekk enn det de har vært vant med fra Bridgestone. Det kan jo bety at vi kan se frem til flere pitstopp neste år, og dermed større uforutsigbarhet og mer spenning.

Dersom dekkene generelt slites fortere vil det også bli vanskelig å gjøre det påbudte pitstoppet helt i starten av et løp – for eksempel mens Safety Car er ute - for så å kjøre resten av løpet på de harde dekkene. Eller omvendt – å kjøre helt til siste runde før det obligatoriske dekkskiftet tas - slik vi så Sebastian Vettel gjøre på Monza.

Men Pirelli er vel neppe interessert i å bli kjent for å lage dekk som slites fort, så det blir spennende å se om de gjør noen endringer i løpet av vinteren.

Det hadde jo vært fint om de lot dekkene være som de er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar