fredag 12. november 2010

Marussia Virgin Racing. Fleip eller fakta?

Virgin Racing meldte i går at teamets fremtid er sikret etter at den russiske supersportsbilfabrikken Marussia Motors har kjøpt seg inn i teamet med «en kontrollerende andel», som det heter. Hvor stor denne andelen er, eller hvor mye penger det dreier seg om, er ikke kjent. Men ifølge Virgins teamsjef John Boot er den russiske satsingen «massiv», og han sier også at teamet er sikret finansiering i fire år.

Marussia har i år vært en av Virgins hovedsponsorer, men ifølge en av de russiske sjefene skal de nå gjøre om Virgin Racing til et helrussisk team. Neste år skal teamet kjøre under navnet Marussian Virgin Racing, og 2011-modellen skal lanseres i Moskva.

Jeg må bare innrømme at jeg ikke ante at det fantes en supersportsbil som heter Marussia, så der har reklamen deres ikke nådd fram. Men jeg er vel heller ikke i målgruppa deres, så det er kanskje ikke så rart.

Men er det ikke litt underlig at en liten russisk bilfabrikk kan ha penger til å kjøpe og drive et Formel 1-team? Jeg vet at en del russere er fulle av penger, men likevel. Jeg synes dette ligner veldig på Spyker-historien for et par år siden. Der var det også en liten sportsbilfabrikk som skulle tøffe seg i Formel 1, men som holdt på gå under på grunn av de store kostnadene.

Det er godt mulig at Marussia Motors har rike eiere som er villige til å betale det som skal til, men foreløpig velger jeg å være litt skeptisk til at Virgin nå har skutt gullfuglen. Men jeg kan tenke meg at Virgin-eier Sir Richard Branson er glad for at han kommer seg ut av Formel 1 igjen med pengene sine i behold, samtidig som han får god reklame for Virgin i noen år til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar