lørdag 20. november 2010

Lotus, Renault og Group Lotus

team-lotus-logoEtter at den utrolig spennende Formel 1-sesongen var over sist helg, ble det ganske stille på nyhetsfronten. Bortsett fra det som har foregått i Abu Dhabi, først med Young Drivers Test og så med Pirellis dekktest, har vel den eneste store nyheten vært Nico Hülkenbergs brudd med Williams.

Vi har for eksempel ikke hørt mer om Lotus-affæren, som omfatter både Renault F1 og Lotus Racing, i tillegg til sportsbilprodusenten Group Lotus. Her er det flere ting som venter på en avklaring. Det ene spørsmålet er om Group Lotus skal sponse eller kjøpe Renault F1, og hva de i så fall skal kalle teamet. Det andre er om Lotus Racing får kalle seg Team Lotus neste år, eller om de må finne seg et helt annet navn.

Group Lotus ville i utgangspunktet gå inn i Renault F1 som hovedsponsor, slik at teamet kunne kalle seg Lotus Renault. Men så bestemte Renault seg for at de ville ut av Formel 1, og at de heretter bare ville bygge motorer. Derfor ville de selge sin 25%-andel av teamet til Group Lotus. Men problemet er at dersom chassiset bytter navn fra Renault til Lotus, så vil teamet også miste premie- og tv-pengene som er opptjent under navnet Renault (jfr. årets BMW-Sauber). Det er ikke småpenger vi snakker om, så der har Group Lotus fått noe å tygge på.

Lotus Racing, som mener at de har rettighetene til å bruke Lotus-navnet i Formel 1, og som har planlagt å kalle seg Team Lotus neste år, vil på sin side ikke gi slipp på navnet uten å få godt betalt. For hvis de skal bytte navn er det de som går glipp av opptjente premiepenger hos Bernie. Der har Group Lotus enda en kostbar utfordring, med mindre de mot formodning skulle vinne i retten.

Det gjør ikke saken mindre morsom at nåværende Lotus Racing skal kjøre med motorer fra Renault neste år, slik at begge teamene faktisk ligger an til å kunne kalle seg Lotus Renault i 2011. Men det er jo selvsagt ingen brukbar løsning, så det må komme en avklaring før FIA skal offentliggjøre påmeldingslisten for 2011.

I øyeblikket ser det ut til at Lotus Racing kan fortsette slik de har planlagt, mens Renault og Group Lotus selv må finne en løsning på sine problemer. Men dette kan fort snu seg, dersom den malysiske regjeringen bestemmer seg for å gripe inn for å berge pengene de har investert i Group Lotus.

Jeg leste forresten en artikkel på speedtv.com for en stund siden, der saken ble beskrevet slik: «Lotus ran this year as Lotus under a license from Lotus, but in Singapore Lotus announced that next year it would be changing its name from Lotus to Lotus. This news was immediately met with a statement from Lotus which said that it had the rights to use the Lotus name and that Lotus did not, so Lotus could not change its name from Lotus to Lotus. Next season Lotus will not allow Lotus to call itself Lotus because Lotus wants to do a deal to take over Renault and call it Lotus so Lotus will have to call itself something else other than Lotus.» Nydelig sagt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar