onsdag 3. november 2010

Alonso får (nesten) ny motor i Abu Dhabi

Alonso og MassaMange – inkludert meg selv - har vært opptatt av at Fernando Alonso allerede har kjørt tre løp med sin niende motor, mens hans hardeste konkurrenter har tilgang til forholdsvis friske motorer i de to siste løpene.

Men Alonsos motorsituasjon er ikke riktig så ille som statistikken viser, for Ferrari har faktisk «gjemt unna» en pent brukt motor som vil komme til nytte for Alonso i sesongavslutningen. Dette gjelder forøvrig også hans teamkollega, Felipe Massa.

For i sesongens første løp i Bahrain byttet Ferrari nemlig motorer i begge bilene etter kvalifiseringen. Dette var et forsiktighetstiltak fra Ferraris side, fordi man var redde for at motorene hadde vært utsatt for overoppheting. Men inspeksjonen etterpå viste at motorene ikke hadde tatt skade, og var fullt brukbare.

Men slik reglene er utformet kan en motor som er utskiftet etter å ha vært brukt i en kvalifisering kun brukes igjen på fritreningene – og ikke i senere kvalifiseringer eller løp. Ferrari sto derfor med to utskiftede, brukte motorer allerede etter årets første løp, noe både Alonso og Massa har slitt med siden.

Heldigvis for Ferrari er ingen regel uten unntak. For av en eller annen merkelig grunn er det lov å bruke en slik utskiftet kvalifiseringsmotor i det siste løpet i sesongen. Alonso kan derfor sette inn sin «motor número uno» - som bare har vært brukt til trening og kvalifisering i Bahrain - og kjøre løpet i Abu Dhabi med den uten å bli straffet.

Kommer Alonso seg gjennom Brasils GP med et godt resultat kan han derfor se lyst på situasjonen. Men husk at Mark Webber ikke kjørte så veldig mange runder med sin nye motor i Korea, så den er også svært lite brukt.

Det jevner seg ut, med andre ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar