torsdag 11. februar 2010

Williams-KERS i ny Porsche 911 hybrid

Porsche-911-hybrid Williams har i dag offentliggjort at datterselskapet deres, Williams Hybrid Power Ltd, har inngått en avtale med Porsche AG om bruk av KERS-systemet - som opprinnelig ble utviklet for Formel 1 - i den nye Porsche 911 GT3 R Hybrid som skal lanseres på bilmessen i Geneve i mars.

Som noen kanskje husker konstruerte Williams et avansert, elektromekanisk svinghjulssystem til Formel 1-bilen sin, som de aldri tok i bruk. Men de har fortsatt å utvikle systemet for bruk i andre kjøretøy, blant annet busser og lastebiler.

I motsetning til batterisystemene som de andre Formel 1-teamene forsøkte seg med, lagrer Williams-systemet bremseenergien i et svinghjul. Når den opplagrede energien skal brukes, kobles svinghjulet til drivakselen for å gi ekstra krafttilskudd. Williams har tatt patent på systemet, som skal være både effektivt og billig, i tillegg til at det er mer miljøvennlig enn batterier.

Og nå har altså Porsche funnet ut at dette er noe de vil satse på. Den nye Porsche 911 GT3 R Hybrid skal delta i flere langdistanseløp etter lanseringen, blant annet i 24-timersløpet på Nürburgring i mai, for å teste om systemet holder mål.

Kanskje Max Mosley var inne på noe likevel, da han forsøkte å tvangsinnføre KERS i Formel 1?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar