søndag 21. februar 2010

US F1 til Serbia?

usf1 Nå som det høres ut som om Campos Meta er reddet, er det bare ett team igjen som garantert ikke vil bli å se på griden i Bahrain, nemlig amerikanske US F1. De har selv bedt FIA om å få utsette debuten til Spanias Grand Prix i mai, men det er ikke mange som tror at en slik utsettelse vil ha noen hensikt. Bilen deres er fortsatt langt unna produksjon, og når de ikke har klart å skaffe penger tidligere, hvorfor skulle det dukke opp villige investorer nå?

Men serbiske Stefan GP er stadig fremme i media og hevder at de er klare til å stille til start i Bahrain, dersom noen andre skulle falle fra. De har som kjent overtatt Toyotas nesten ferdige 2010-modell, komplett med motor og girkasse, og har full support fra Toyota Motorsport. Det eneste som hindrer dem i å teste bilen, er at de ikke får levert dekk fra Bridgestone så lenge de ikke er et godkjent team. De hevder til og med at de har sendt to containere med utstyr til Bahrain - «just in case».

Men det største problemet for Stefan GP er at Concorde-avtalen krever at alle parter i avtalen må godkjenne at de skal få delta, noe som ikke lar seg ordne på kort tid. Teamene vil i så fall kunne kreve nye forhandlinger om rettigheter og premiepenger, og det kan ta måneder før man blir enige. Dessuten ville nok Prodrive og de andre som ikke fikk tildelt plass, begynne å rasle med sablene og kreve at FIA holder seg til sine opprinnelige vedtak.

Men fakta er følgende: US F1 har en plass på griden, men mangler penger og biler. Stefan GP har penger og biler, men mangler plass. Vil ikke det mest logiske da være at Stefan GP kjøper US F1 og kjører med deres lisens? De måtte søke om et navnebytte i ettertid, men det viktigste er vel at de får plassen og kommer i gang?

FIA har sikkert klausuler i sine reglementer som kan gjøre en slik operasjon vanskelig, men nå er det jo FIA selv som har gjort en dårlig jobb når de ga plassen til US F1, og ikke til ett av de mer troverdige teamene. Jeg antar derfor at FIA vil strekke seg langt for å få alle 13 teamene på plass i Bahrain, slik at de unngår å tape ansikt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar