onsdag 3. februar 2010

Tidene fra Valencia er lite å bry seg om

alonso ferrari valencia 2010-sesongens tre første testdager er nå over, og 15 førere fra syv team har kjørt nesten to tusen runder på banen utenfor Valencia i Spania.

Skal man tro det som skrives på nettet er det allerede klart hvem som har bygget den beste bilen, og hvem som ikke har gjort en god nok jobb i vinter.

Alonso-feber i Spania
Interessen for Fernando Alonsos overgang til Ferrari er tydeligvis svært stor i Spania, for ifølge rapportene var den en fire kilometer lang bilkø utenfor banen da Alonso skulle gjøre sin debut i dag. Det lover jo godt for billettsalget til løpene i Barcelona og Valencia senere i år.

Skal man dømme bare etter tidene som ble oppnådd, er det lett å tro at Ferrari langt foran de andre, og at de som er nærmest faktisk er BMW Sauber. Deretter følger McLaren og Renault, foran Mercedes, Williams og Toro Rosso. Men så enkelt er det nok ikke.

Alle tester forskjellige ting
For det første bruker teamene disse testdagene på helt forskjellige måter. Williams holder for eksempel fortsatt på med å sortere ut den nye Cosworth-motoren, og det sies at de ennå ikke har hatt den oppe i 18 000 omdreininger. Og verken Williams eller Renault har ifølge dem selv jobbet med oppsettet for å kjøre med lite bensin ombord, men konsentrert seg om å få kjørt flest mulig runder for å sjekke driftssikkerheten.

Ingen vet noe om vektene
For det andre vet vi ikke noe om hvor mye bensin de forskjellige førerne har kjørt med. Felipe Massas raskeste runde ble for eksempel satt på den første runden av et strekk på elleve runder, mens Robert Kubicas raskeste runde ble satt på den andre av tre runder. Men ingen vet om Kubica hadde mer eller mindre bensin i tanken enn Massa. Dessuten har det vært ganske kjølig i Valencia, og tidene har variert mye, avhengig av om kjøringen har foregått tidlig eller sent på dagen.

Banen ganske spesiell
Ifølge Ross Brawn er dessuten banen i Valencia lite egnet for å sammenligne bilenes kapasitet. Banen har stort sett bare svinger som tas i andre og tredje gir, og kan ikke sammenlignes med banene det kjøres på når det blir alvor.

Men for de som absolutt vil sammenligne, så er dette førernes beste tider fra de tre dagene:

Pos Fører Team Beste tid Runder Mandag Tirsdag Onsdag
1. Alonso Ferrari 1:11.470 127 - - 1:11.470
2. Massa Ferrari 1:11.722 226 1:12.574 1:11.722 -
3. Kobayashi Sauber 1:12.056 96 - 1:12.056 -
4. de la Rosa Sauber 1:12.094 154 1:12.784 - 1:12.094
5. Hamilton McLaren 1:12.256 108 - 1:12.256 -
6. Kubica Renault 1:12.426 188 1:15.000 1:12.426 -
7. M.Schumacher Mercedes 1:12.438 122 1:12.947 - 1:12.438
8. Alguersuari Toro Rosso 1:12.576 97 - - 1:12.576
9. Rosberg Mercedes 1:12.899 158 1:13.543 1:12.899 -
10. Button McLaren 1:12.951 82 - - 1:12.951
11. Petrov Renault 1:13.097 75 - - 1:13.097
12. Barrichello Williams 1:13.377 177 1:14.449 1:13.377 -
13. Hulkenberg Williams 1:13.669 126 - - 1:13.669
14. Buemi Toro Rosso 1:13.823 125 1:14.762 1:13.823 -
15. Paffett McLaren 1:13.846 86 1:13.846 - -

Neste test er i Jerez om en uke, og dersom alt går som planlagt vil også Red Bull, Force India og Virgin Racing være på plass der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar