torsdag 18. februar 2010

For lett å få Superlisens?

Fauzy_lotus_jerez I løpet av gårsdagens tester på Jerez klarte både Force Indias reservefører, Paul di Resta, og Lotus’ Fairuz Fauzy å kjøre tilstrekkelig mange runder til å klare kravene for å få Superlisens. For kravet til å få «førerkort» for Formel 1 er i dag faktisk satt så lavt at det holder at man i løpet av en to-dagersperiode har kjørt 300 kilometer med en moderne Formel 1-bil, i en hastighet som i reglene kalles for «racing speed». I regnværet på Jerez behøver ikke farten å være så veldig stor før det blir godtatt som «racing speed», så det var nok relativt enkelt å oppfylle.

I utgangspunktet var kravet for å få Superlisens at føreren måtte ha blitt F3-mester i ett av de «store» landene, som England, Italia, Spania eller Japan, men etter hvert er kravene blitt lavere og lavere. Nå er en fører også kvalifisert til Superlisens dersom han er regjerende mester i Formula 3 Euroserien eller World Series by Renault. I tillegg sier reglene at en fører kan få Superlisens dersom han har blitt blant de tre beste i GP2, F2, Formula Nippon, IRL eller Champ Car i løpet av de siste to årene. Og har man ikke klart noe av dette heller, kan man altså i teorien leie en Formel 1-bil og en racerbane, og kjøre 300 km i løpet av to dager.

Nå sier ikke jeg at di Resta og Fauzy ikke er gode nok til å kunne kjøre Formel 1, selv om de kanskje ikke har vært blant de mest lysende talentene de siste årene. Men jeg mener at kravene nå er blitt så lave at det åpner for såkalte «pay and drive-førere», og det synes jeg FIA ikke skal tillate i Formel 1. For med de nye teamene, som trenger alt de kan få inn av penger og sponsorer, er faren blitt større for at de vil komme inn førere som har mer penger enn talent, og da kan det fort skje uhell.

Virgins nykommer og tredjefører, Lucas di Grassi, har vært blant de tre beste i GP2 de siste tre årene, så han er vel automatisk kvalifisert til å få Superlisens. Det samme gjelder Renaults Vitaly Petrov, som ble nummer to i fjorårets GP2-serie. Og Bruno Senna ble nummer to i GP2 i 2008, så hvis Campos Meta til slutt skulle klare å stille til start – slik ryktene nå vil ha det til - har vel han også lisensen i orden.

Da er det verre med argentineren José María López, som har kontrakt med US F1. Det er jo mange år siden han var i Europa og kjørte formelbiler, og GT-løp i Argentina er i alle fall ikke godt nok til å få Superlisens. Og noen test kommer han jo ikke til å være med på, så lenge teamet ikke har noen bil ferdig. Så hvordan López skal få papirene i orden til sesongstart, kan man jo lure på.

Men i skrivende stund virker det ikke som om det blir noe US F1-team heller, og da er det jo ikke så farlig om López ikke har Superlisens. Kanskje det er like greit sånn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar