fredag 12. februar 2010

FIA med endelig sportsreglement for 2010

FIA-logo-2 FIA har i dag offentliggjort den endelige versjonen av sportsreglementet for 2010, og har med det bekreftet det meste av det vi har regnet med ville bli vedtatt.

Bensinfylling er forbudt
Det har jo vært kjent i lang tid at bensinfylling under løpet skulle forbys, men først nå er det formelt tatt inn i reglene. FIA har også fjernet bestemmelsen om at bilenes vekt med bensin skal offentliggjøres før løpet starter. Dette er trolig gjort av hensyn til motorleverandørene, som håper at vi ikke skal oppdage at noen motorer er tørstere enn andre.

Nytt poengsystem
Poengskalaen vil bli slik teamene foreslo, nemlig 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1, slik at en seier får litt større verdi enn før. De som har regnet på det sier at dette ikke ville fått betydning for utfallet av fører-VM i de siste årene, så det betyr kanskje mindre enn Bernie vil ha oss til å tro.

Nye regler for tidsstraff
Dersom en fører blir idømt en straff når det er mindre enn fem runder igjen av løpet – eller etter at løpet er slutt – skal han gis 20 sekunders tidstillegg der han ellers ville fått en drive-through straff. Dersom straffen skulle vært en ti sekunders stop-and-go skal tidstillegget i steden være på 30 sekunder.

Det er også tatt inn i reglene at en fører som blir idømt en drive-through eller en stop-and-go-straff, ikke kan kjøre mer enn to runder før han må kjøre inn for å ta straffen. Tildligere var dette tre runder.

Redusert antall dekk
Hver fører får nå tildelt 11 sett tørrværsdekk (seks ‘prime’ og fem sett ‘option’), fire sett med intermediates og tre sett våtdekk. Det bli ikke tillatt å bruke mer enn tre sett med tørrværsdekk i løpet av de to treningsrundene på fredag (to sett prime og ett sett option). Ett av prime-settene skal innleveres etter den første treningen, og de to andre dekksettene skal returneres etter den andre treningen.

Hver fører vil da ha fire sett prime og fire sett option igjen til treningen på lørdag, men av disse skal ett sett av hver type innleveres før kvalifiseringen starter. Førerne sitter altså igjen med tre sett prime og tre sett option-dekk til kvalifisering og løp.

Ingen fra Q3 får bytte dekk
Denne regelen er også kommet inn nylig, etter forslag fra teamene. De ti som har kjørt Q3 må starte løpet med de samme dekkene som de avsluttet kvalifiseringen med. Denne regelen gjelder kun dersom det ble brukt tørrværsdekk i Q3, og det fortsatt er tørt når løpet starter.

Treginger må starte fra pitlane
Det er kommet inn en ny bestemmelse som sier at dersom en fører blir forsinket på oppvarmingsrunden, og ikke klarer å komme seg tilbake på rett plass i rekka før han kommer til stedet der sikkerhetsbilen skal stå, må han starte fra pitlane.

Ellers er det en del endringer som omhandler homologering av forskjellige deler på bilene, antall forskjellige girutvekslinger som er tillatt, og hvilke materialer som kan brukes i f.eks. hjulopphenget. Straffen for å bruke flere motorer enn tillatt i løpet av en sesong er også blitt strengere.

Tidligere artikler om Formel 1-reglene for 2010:
Ikke lov å bytte dekk etter Q3
Teamene foreslår nytt poengsystem
Motoreffekten blir ikke utlignet før sesonstart
Smalere framdekk og ingen hjulkapsler i 2010
Nye regler for 2010 (per desember 2009)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar