lørdag 20. februar 2010

Campos Meta reddet – US F1 vil stå over fire løp

kolles Kriserammede Campos Meta ser ut til å være reddet. Dette er klart etter at Jose Ramon Carabante, en av de største aksjonærene, har tatt kontroll over teamet. Carabante har utpekt den tidligere Force India-sjefen, Colin Colles, som ny teamsjef. Teamets grunnlegger, Adrian Campos, ser derfor ut til å være skviset ut. Carabante sier at han ikke så noen annen utvei enn å overta helt, dersom teamet skulle ha håp om å rekke sesongstarten i Bahrain.

Med dette er den rumenske tannlegen, med fortid hos Jordan, Midland, Spyker og Force India, tilbake i Formel 1 etter et års avbrudd. Tidligere teknisk direktør hos Red Bull, Geoff Willis, skal også være hyret inn av Carabante for å få skikk på det spanske teamet. Om Campos Meta skal bytte navn er ennå ikke kjent, men det er vel sannsynlig at Carabante ønsker et skifte her også.

Carabante holder fast på planen om å bruke chassisene som Dallara har bygget for Campos, og teamet skal fortsatt ha sin base i Spania. Det er også klart at Bruno Senna fortsatt er en av teamets førere, men Kolles har allerede uttalt at de er på jakt etter mer penger, for å sikre driften ut sesongen. Dette åpner for en andrefører med sponsorer i ryggen, og ryktene forteller at Jose Maria López ønsker å hoppe av fra US F1 for å kjøre for Campos Meta.

US F1 mot stupet?
De samme kildene hevder at You Tube-gründer Chad Hurley også er på vei ut av US F1 med pengene sine, ettersom han skal ha innsett at teamet ikke har muligheter til å få bilen ferdig tidsnok til sesongen starter.

At Hurley er på vei vekk fra US F1, avvises imidlertid av teamsjef Ken Anderson, som samtidig innrømmer at de er forsinket, og ikke kommer til å rekke de første løpene. Han har fortalt til New York Times at de derfor er i forhandlinger med FIA om å få lov til å stå over de fire første løpene, slik at debuten kan skje i Barcelona i mai.

Dette vil i så fall være et brudd på både FIAs regler og Concorde-avtalen, men det kan hende FIA og Bernie velger å la dem få sjansen likevel, slik at griden til slutt kan bli full. Å slippe til serbiske Stefan GP isteden vil sannsynligvis være mye vanskeligere, for da er det enda flere regler som må brytes.

Feilvurdering av FIA
Når man ser hvor mye økonomisk trøbbel Campos Meta og US F1 har hatt, kan man jo lure på hvor grundig FIA gjennomførte sine undersøkelser før de ga dem klarsignal. Og når man vet at anerkjente racingoperatører som Prodrive og Lola var blant de tapende konkurrentene om de nye plassene i Formel 1, blir man enda mer spørrende til FIAs dømmekraft.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar