torsdag 21. januar 2010

Ti førere, fire ledige seter og fem millioner dollar

usf1 Nå er det bare fire ledige seter igjen på markedet: ett hos Renault F1, ett hos Campos Meta, samt to hos US F1. Og skal man dømme etter navnene som har vært innom ryktebørsen etter at 2009-sesongen var over, er det fortsatt ti førere som fortsatt konkurrerer om disse setene.

Jeg har for moros skyld listet dem opp i den rekkefølgen jeg anser som mest logisk at de vil bli ansatt, ut fra tidligere prestasjoner og tilgjengelig pengesekk. Men det er vel en viss fare for at teamsjefene (eller kanskje helst økonomisjefene) ikke tenker på samme måte som meg. Det hevdes blant annet at plassene hos Campos Meta og US F1 er til salgs for fem millioner dollar (ca 30 millioner kroner) per stykk. I så fall er det vel bare å finne seg en rik sponsor og møte opp?

  1. Nick Heidfeld (er etter min mening et logisk valg for Renault)
  2. Vitaly Petrov (er muligens det mest sannsynlige valget for Renault p.g.a. pengene, men han er også aktuell for Campos Meta)
  3. José María López (tippet av mange som US F1-fører, mest p.g.a. pengene)
  4. Pastor Maldonado (trolig til Campos Meta dersom Petrov går til Renault)
  5. Christian Klien (sier at han forhandler med to aktuelle team. Hmmm.)
  6. Jacques Villeneuve (ryktene om et comeback vil ikke slippe taket. I så fall blir det egen oldboys-avdeling i F1)
  7. Romain Grosjean (er neppe så veldig aktuell etter fjorårets fiaskosesong)
  8. Takuma Sato (har ikke gitt opp å gjøre comeback, men det skjer neppe)
  9. Anthony Davidson (har ikke penger, så da blir det neppe noe)
  10. Kazuki Nakajima (imponerte ingen i tiden hos Williams, og uten Toyotas penger har han lite å fare med)

Jeg har ikke tatt med Alex Wurz, selv om ryktene vil ha ham til US F1. Selv selv sier han at han ikke skal kjøre F1, men at han satser 100 % på å kjøre LeMans for Peugeot. Jeg velger å tro ham på det.

Jeg har heller ikke tatt med Robert Doornbos, som er den som har fortalt at prisen for en plass hos Campos eller US F1 er fem millioner dollar. Han skal ha vært i kontakt med begge teamene, men syntes det ble for dyrt. «Hvis jeg hadde hatt så mye penger ville jeg heller vært i teten i Indycar enn bakerst i Formel 1», skal Doornbos ha sagt. Så da er han også ute av spillet.

De første testene starter den 1. februar, d.v.s. om litt over en uke. Til da bør det ha blitt en avklaring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar