mandag 25. januar 2010

Teamene vil endre poengsystemet - igjen

Brawn_Button_Barris Før jul vedtok FIA et nytt poengsystem, der de bestemte at det fra 2010 skulle gis poeng helt ned til tiende plass, samt at skalaen skulle utvides til å gi 25 poeng for seier, 20 for andreplass og så videre nedover. I praksis ble poengforholdet for hver plassering stort sett uendret, og en seier ble ikke mer «verdt» enn med det gamle systemet. De som regnet på det fant raskt ut at det nye poengsystemet ikke ville hatt noen stor betydning for utfallet av mesterskapene bakover i tid, og at endringen egentlig var ganske bortkastet.

Nå har teamene – gjennom sin Sporting Working Group – foreslått en ny endring av poengsystemet, som skal motivere førerne til å kjøre for seier istedenfor å ta til takke med en andreplass. For å få til dette vil SWG øke differansen mellom første- og andreplass ved å sette ned verdien av andreplassen, og de vil også sette opp verdien for plasseringer fra fjerde til åttende plass.

Systemet som ble vedtatt av FIA: 25-20-15-10-8-6-5-3-2-1
Det nye forslaget fra teamene er: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1

Saken må nå behandlet i FIAs organer før den kan tas inn i reglementet for 2010, men i og med at teamene allerede er enige forventes det at forslaget vil gå greit gjennom systemet.

Det begynner å bli mange endringer å holde rede på etter hvert, og det kan virke som om det viktigste er å få vist at man gjør noe. Men for den middels interesserte Formel 1-fan spiller det kanskje liten rolle hva som skjer nå, bare det er avklart før sesongen starter.

Jeg for min del tviler på om endringen vil spille noen stor rolle i praksis, for det er vel ikke mangel på vilje hos førerne som har hindret forbikjøringer hittil? En rask sjekk viser også at mesterskapet i 2009 ville vært avgjort på samme tidspunkt med det nye systemet, så de ekstra poengene for førsteplass betyr ikke all verden.

SWG skal også ha diskutert et forslag om å gi ekstrapoeng for pole position og raskeste runde, men teamene klarte ikke å bli enige om at dette var en god ide. Det ville i hvert fall blitt mer forrvirrende for «folk flest», så det var kanskje like greit at de droppet dette.

Heller ikke forslaget om å påby to pitstopp fikk tilslutning av SWG. Det betyr heldigvis at det ene pitstoppet for å bytte mellom de to dekkblandingene fortsatt vil være tilstrekkelig. Etter min mening burde dette også vært droppet, så fikk det være opp til hver enkelt fører å vurdere om de hadde behov for å gå i depot for å bytte dekk. Da ville løpene blitt mer uforutsigbare og spennende. Men det vil nok ikke Bridgestone ha noe av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar