torsdag 7. januar 2010

Smalere framdekk og ingen hjulkapsler i 2010

Bridgestone Da jeg skrev om de nye reglene for 2010 var jeg ikke sikker på om det ville skje endringer med dekkene, men nå har jeg funnet ut at bredden på framdekkene skal reduseres med 25 millimeter fra 2009 til 2010. Dette gjøres for å få bedre balanse mellom grepet foran og bak på bilene.

Da man gikk tilbake til slicks i fjor gjorde man ikke noe med dekkbredden, og etter hvert oppdaget man at framdekkene hadde fått uforholdsmessig mye bedre feste enn bakdekkene. Dette kunne man av naturlige årsaker ikke gjøre noe med etter at sesongen hadde startet, men i 2010 skal altså Bridgestone levere framdekk som er redusert fra 270 til 245 millimeters bredde.

På grunn av forbudet mot bensinfylling vil bilene også bli mye tyngre i år enn i fjor. Dette gjør at dekkene vil bli utsatt for større belasting, og Bridgestone har derfor forsøkt å konstruere dekk med større holdbarhet til den kommende sesongen.

Jeg har også fått bekreftet at hjulkapsler nå er blitt forbudt, etter ønske fra FOTA. Forbudet er først og fremst innført for å unngå problemer ved pitstoppene, som nå kun vil bli brukt til å bytte dekk, og derfor vil bli svært korte. Men FOTA mener også at hjulkapslene har en viss effekt på luftstrømmen bak bilene, og at de derfor kan være med på å gjøre forbikjøringer vanskeligere.

Uansett grunn synes jeg det er bra at hjulkapslene forsvinner. Sånt hører ikke heime på en racerbil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar